fredag 19 augusti 2011

4 år idag - eller R är min myrstack

Så har ett år gått sedan mitt ode till R. Ett år till med dig och mig. Jag är pank igen (eller fortfarande) förstås, så min present blir en ny textvägg av kärlek. Hjärtat är lika fullt som plånboken är tom och jag skulle aldrig vilja ha det tvärtom.

Alex Schlman säger om sin fru: "att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött". Jag säger: blaha. Du borde testa att vara med R. Det är som att bli hyllad för att man klippt tånaglarna. Minimal insats, maximal utdelning. Bara att vakna med honom är att ha vunnit OS och Miss Universum och fått Nobelpriset. Och den känslan gör att man ständigt vill satsa allt.

Sommaräng eller het förortsbetong, vem bryr sig? Du och jag har gått med skavsår i Akalla, med pengar på fickan i London och suttit soltrötta på landet. Det är faktiskt ingen skillnad. Det är du och det är jag, allt som behövs. Och jag vill hålla så hårt i dig. Lika krampaktigt som en svettig guldpeng i en femåringshand på väg till godisaffären. Då och då försiktigt veckla upp handen för att se så du finns kvar. Kanske var du bara en hallucination i en sockerlängtande hjärna? Men du finns kvar. Du finns alltid kvar.

Att vara med dig är det bästa som finns. Ingen omskrivning eller försköning behövs egentligen. Att vara utan dig är att vänta på att vara med dig. Jag hatar att vänta.

Ibland undrar jag hur resten av världen klarar sig utan dig. Med myrslokens enfald; varför går folk bara förbi de här smaskiga myrstackarna utan att ens provsmaka? Aja, more for me! Den enes myrstack, den andres fysiklärare. Du är min myrstack, R. Och lika anpassad som myrslokens myrslokiga ansikte är för myrätande, lika anpassad är jag för dig och du för mig.

Du som vet allt om mig, vad jag gillar och ogillar. Aldrig har jag behövt upprepa mig (förutom med min avsmak inför wienerbröd, men det var inte för att du inte kom ihåg, utan för att du tyckte det var för sjukt för att vara sant). Du känner mig bättre än jag känner mig själv.

Hittar ett gammalt mail från dig, en trepunktslista. Punkt 1 var att du skulle handla på vägen hem. Punkt 2 var att du glömt mobilen hemma. Punkt 3 var: "Du är söt och underbar enligt ett oberoende forskningsinstitut i Lausanne." Det spricker upp en varm blomma i bröstet varje gång jag läser något från dig, hur tramsigt det än må vara.

Ibland undrar jag när den här fjantigt storögda förälskelsen ska lägga sig. Jag hoppas förstås på aldrig. Jag vill alltid känna så här. Första känslan är lycka när jag vaknar med din näsa i nacken och din andning mot min ryggrad. Och jag sover så bra med dina armar om mig i sömnen. Du gör det automatiskt, öppnar ditt täcke och låter mig krypa in, sen armarna om mig och fortsätta sova. I den famnen ryms ingen ångest och inga mardrömmar.

Och alla skratt! Jag unnar verkligen alla att få skratta som vi gör. Så där hämningslöst och fult, men skönt. Oavsett om det är åt mina danser eller dina små sketcher, åt dina jämförelser eller åt mina trötta sarkasmer. En kompis till mig brukar säga att den man kan fulskratta inför är den man verkligen älskar. Inte något tillgjort fniss, inte någon hand som döljer ojämna tänder, inte någon volymkontroll - bara fulskratt med alla sina gnäggande snorkningar och tillhörande miner. Och ditt skratt, gud ditt skratt. Jag jagar det som en knarkare jagar fixar, som ett barn jagar godis, som en katt jagar bekräftelse. Jag skämmer ut mig publikt bara för att få några sekunder av det. Det är livselixir i sin renaste form.

Och när du säger, du, som inte är de stora ordens man när det kommer till känsloyttringar:
- Jag blir lyckligare och lyckligare för varje dag med dig.
Då förstår jag precis vad du menar för hos mig är det samma sak. Jag antar att det avstannar någon gång, för hur länge kan något öka och öka utan att ta slut? Det låter som en matematikfråga, alltså inget för mig. Men jag vet att det finns ett oändlighetstecken inom matematiken i alla fall. Kanske finns det även för oss.

Låt oss göra allt tillsammans. Jag kan inte vänta! För att vara utan dig är att vänta på att vara med dig och jag vägrar vänta en enda sekund.


11 kommentarer:

Fiat sa...

Men åh! Gull! Grattis till er som har varsin så fulländad och fräsig partner.

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Å så fint!! Grattis vännen!!!!

Absolut Bonkers sa...

Glad, djup suck, åh...

Två så himla fina personer tillsammans, kan det bli annat än succé? Eh. Ja, faktiskt. Men ni två verkar vara "gjorda för varandra" utan att man vill kräkas efter man sagt det. En är bra, två är bättre, ihop är det fest 24/7! Som jag sa till dig senast Du var här Frajdi; jag är kär i att ni två är kära!

Hurra för er och hurra för era fyra år! Jag ska hålla ett sluddrigt tal den dagen ni firar diamantbröllop och for ever. Gråta lite klädsamt och dra förnedrande minnen om er. Som det ska vara!

Ja, åh föresten. Som tryne på grisen. Vilken fin text! Och bild! Oooh l'amour, ja se ni ungdomar. <3

/Helena

jull sa...

my god så fint! trippelmegalajk och ännu mer!

amanda löwenberg sa...

Så himla fint skrivet! Det är svårt att skriva om kärlek, det låter hela tiden så himla fånigt och det känns som om det mesta redan är skrivet, men du lyckas verkligen!

weeanna sa...

ÅH JA! <3

Ni får en låt i present! Presenten är mest efter pausen!

http://open.spotify.com/track/5EC1eQp2YTJVQsS7mYRNFH

Anna sa...

Arrghhh... Can't...handle... the.......... löve! Så fint... jag avundas dig/er. Grattis till kärleken!

camilla sa...

gratulerar på fyraårdagen, och hurra för en fantastiskt fin kärlekstext! "Bara att vakna med honom är att ha vunnit OS och Miss Universum och fått Nobelpriset. Och den känslan gör att man ständigt vill satsa allt" - HALLELUJAH!

Vintagesmulor sa...

@Fiat: Iih, tack! Och detsamma för sjutton.

@afiori: Tack tack tack! <3

@Helena: Åh vad fint skrivet. Blir lite tårögd t o m. Man vill ju inte vara ett sliskpar liksom, men enligt dig är det inte så alltså - bra! Ser fram emot det där sluddriga talet, men det allra pinsammaste kan vi väl viska om på toan istället?

@jull: Trippelmegatack!

@Amanda: Så sant, kärlek ÄR ju fånigt och fjantigt dessutom. Och tack för den komplimangen! Att skriva om kärlek utan att det blir kräksmetigt är inte lätt, så om jag lyckades med det blir jag himla glad.

@weeanna: Vilket bra band! Och jättefin låt. Precis så. Kram!

@Anna: Tack tack tack! <3

@camilla: Jättetack! Kärlek - gotta love it.

Anonym sa...

Åh så fint! All lycka till er.

Vintagesmulor sa...

Tack så mycket Anonym! :)