tisdag 16 augusti 2011

Poolfest vid massgraven

Alla. Dessa. Bananflugor. Jag blir tokig! De förökar sig som de försöker ta över planeten och de har redan lyckats med mitt kök. Och jo jag vet jag vet, man kan göra fällor åt dem. Det har jag gjort - 50% vinäger och 50% honung och ett par droppar diskmedel. Detta har faktiskt inte gjorts helt utan samvetskval, trots att flugorna är så jobbiga. Kan en bananfluga känna dödsångest? Tänker den på sin familj när den vevar runt med ben och vingar utan att komma någonstans? Jag vill hellre tänka att den inte tänker alls, att dess mikroskopiska hjärna använder all sin kraft till att lyckas forma en känsla av "oj.".

När jag ser dem ligga där i burken, drunknade, tycker jag lite synd om dem. Tills jag ser kanten på burken. Där sitter ett helt gäng levande bananflugor och bara softar! Som om det var en poolkant de satt vid och inte en massgrav. Som om de var stekare och inte sörjande anhöriga. Då tänker att jag de där små hjärnorna nog inte kan känna så mycket. Jag blandar i ordning en fälla till.


6 kommentarer:

Fiat sa...

När jag läste genusvetenskap togs det flera gånger upp ett exempel om en forskare som hade kommit fram till att kvinnor vill bli våldtagna efter studier på bananflugor.

Jag brukar för övrigt jaga de som inte luras ner i vinägersörja med dammsugaren. Känns snällare, och funkar även om det tar tid.

Vintagesmulor sa...

Haha! Öh whot? Låter ju helt sinnes. Kan man ens göra studier på bananflugor som går utöver typ: "gillar de banan?". Men med tanke på resultatet så låter det ju jävligt trovärdigt.

Angående dammsugaren så är jag nervös över att de ska överleva och sen föröka sig i dammsugarpåsen. Och när man sen ska byta påsen efter ett tag så kommer en miljard flugor attackera en!

Fiat sa...

Alltså det finns minst en idiot för varje område. Även bananflugor.

Jo men alltså flugorna dör ju av suget (som flickan sa?).

Lisa sa...

Haha, galnaste inläggkonversationen NÅNSIN (love it).

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Alltså jag måste vara trög eller så saknas det kommatering där i våldtäktskommentaren - studerar kvinnorna först bananflugor och sedan vill de, som en följd av forskningen, bli våldtagna?? Eller saknas ett kommatecken - i så fall vill alla kvinnor bli våldtagna? Själv kämpar jag på med flugorna och är inte sugen på vare sig att forska, döda eller våldtas.

Vintagesmulor sa...

@Fiat: Haha!
@Lisa: Jag skyller allt på Fiat.
@afiori: Jag tolkar det som att det saknas ett kommatecken - alltså någon studerade bananflugor och kom därefter fram till att kvinnor vill våldtas. Science don't lie, så det är bara att ge efter hörru!