tisdag 13 september 2011

Etikettskolan: del 1

Jag fick två etikettböcker av Rilles mamma häromveckan. Vet inte hur jag ska tolka det riktigt. Vill hon att jag ska sluta äta med händerna och torka munnen med finduken på middagsbjudningarna?

De är från 1933 och fulla av goda tips. Mycket hade jag inte en aning om. Man vill ju inte bete sig ohyfsat. Det tror jag inte ni vill heller, så välkomna till min etikettskola! Där väljer jag ut det viktigaste ur etikettböckerna och läxar upp er med.


Del 1: Pengalös i kollektivtrafiken - vad göra?


Alltså: först försöka lura av konduktören en gratisbiljett. Om det (mot förmodan) inte fungerar, låna pengar av en främmande kvinna på bussen/tåget/spårvagnen. Och om DET inte fungerar, låna av en främmande man. Inte bara det, du ska även ta denne främlings adress.

Lycka till!

5 kommentarer:

Medelklassman sa...

Jag är rätt nöjd att ha lärt mig var hedersplatsen är belägen i en bil. Baksätet vid högra fönstret.

Hur har jag kunnat leva utan denna kunskap?

Vintagesmulor sa...

Jag vet! Jag trodde alltid att hedersplatsen var passagerarsätet fram. Kan du använda detta till att lura dina barn på nåt vis?
- Den som städar sitt rum bäst får sitta i hedersplatsen i bilen.

Ett mycket bra sätt att ge bort ett kostnadsfritt pris!

Lisa sa...

Jag ser fram emot fler hjälpsamma tips. Vad gör jag t.ex. om jag måste hosta på bussen?

Pella sa...

Wow, fantastiskt! Jag har en annan bok av Husmodern i liknande stil och det är roande och hemskt och lite lättande att man nu kan läsa det som någonting historiskt!

Vintagesmulor sa...

Lisa: Oj... Jag antar att du på något vis måste kasta dig av bussen i farten. Men jag återkommer om det!

Pella: Du har så rätt! Det är verkligen en bit historia. Det är så intressant att se vad som var viktigt då. Och precis som du säger, rätt skönt att saker och ting förändras.