fredag 7 maj 2010

Permission.

Idag var jag trött på att sitta med näsan i dammiga papper proppfulla med obegripliga siffror, så jag sa till Rally att nu fick han fan ta en paus från sina dammiga papper med siffror - och så gav vi oss ut på stan! Visserligen med konsekvensen att vi måste sitta med näsorna i dammiga sifferpapper imorrn, men äh! Det var det värt.

Vi drog till en av mina favoritloppisar. Den är STOR! Fast inte så billig som man skulle kunna önska. Som Rickrack sammanfattade det:
- Man hittar nästan alltid något fint där. Men aldrig till det där crazy priserna.

Och det är sant, jag kommer alltid ut därifrån nöjd med en megakasse i varje hand - men också med ett bankkonto som snabb-bantat rejält.

Nu var det många månader sen jag var där sist och jag var riktigt spattig på vägen! ÄNTLIGEN! Men när vi kommer in i den stora lokalen möts vi av rader av tomma galgar - då har de PRECIS plockat undan vinterkläderna men inte hunnit upp med sommarkläderna. Mäh!

Vi hittade några plagg, men det var inte den vanliga hetsshoppingen. Bland väskorna hittade jag ingenting. Men vid kassorna, i glasskåpen... där lägger de juvelerna. Där ligger finväskorna. Och två av dem var så fina att jag blev alldeles snurrig. De var rätt stora och.. av något slags hantverk. Den typen av väskor brukar oftast vara pluttiga, men de här två var riktigt rejäla.

Kärlek vid första ögonkastet var det och mitt bankkonto fick således en väldigt smal och fin sommarfigur. Här är en av väskorna (den andra skymtas i bakgrunden för den med bra syn):



(Bilderna är klickbara. Någon som vet vad hantverkstekniken heter? Är det bara broderi eller har det nåt flashigare namn?)

Köpte även en stor läderväska i dräggligt fint skick.


Men min bokförings- och webshoppspermission tog inte slut där, jag blev även bjuckad på kinamat. På lunchmenyn stod "wokade grönsaker med ostronsås". Gött, men jag vill ha nudlar till. Frågade servitrisen om jag kunde få det.
- Ja, men det kosta 50 extla! Okej?

Grönsakerna 70:-, nudlarna 50:-. Så nej, okej är det väl fan inte. För en bit paprika och ett paket nudlar. Men vad ska jag säga?
- NÄJ! Jag bjuder 20:-!

Det var bara att nicka. När maten kom fick jag som två portioner mat liksom, i två tallrikar. Snegubbe :/ på den. Varför inte bara halvera, lägga i samma tallrik och dela min kostnad i två? Eller ja, Russes kostnad då.

Aja, gott var det i alla fall. Sen handlade vi mat, vin och sodastream-smak (uäh) till Rille. Sen har det varit en slapp kväll med lite jobb, lite lasagne med ricotta/spenat (mmm!) och chillande. Precis vad jag behövde.

Avslutar med en shout-out till alla mina vänner: saknar er! Stå ut med mig. Jag är snart tillbaks i verkligheten.
Puss!

2 kommentarer:

Anna sa...

Vet inte om tekniken heter något särskilt. Men stilen är iaf väldigt lik de korsstygnsbroderier som borgerlighetens kvinnor sysslade med på 1800-talet för att inte go bananas i hemmets lugna vrå. Så stilen på väskan skulle jag säga var nyrokoko, men säkert ihoppåtad senare.

Vintagesmulor sa...

Så typ, nyrokoko-inspirerat broderi? Kan man säga så?