måndag 24 maj 2010

Gratis är fan godast.

Bibliotek känns ju lite mossigt. Jag älskar idén, men tar mig sällan (läs: aldrig) dit för att ta del av deras enorma bokutbud. Sist var nog när jag var publicerad i GP (sug på den, ni!). Då smög jag in där bland alla gubbar som satt och gratisläste morgontidningar fastsatta i en träpinne. Jag var inte snål, men jag hittade den inte att köpa någonstans helt enkelt. Så, jag lallade alltså runt där och letade. Hoppades givetvis att någon skulle sitta och läsa den, läsa just min krönika. Och skrockskratta sig till en hostattack som sedan utmynnade i ett brandtal om att VEM denna Frida än är, så måste hon vara något slags geni!

Fast det var bara massa gubbar som läste Dagens Industri och typ Härjedalens dagblad. GP låg i sitt egna fack. Jag bläddrade med darriga händer och där! Där var jag. Hmm. Det kändes inte så speciellt trots allt. Helst ville jag lifta till Götet och smygåka på alla spårvagnar, leta efter tidningsläsande människor, som log åt just det JAG skrivit!

Men i alla fall. Biblioteken har faktiskt hängt med i utvecklingen. Även fast jag inte lånar hem fysiska böcker, så har jag lånat en hel del mp3-böcker och streamade böcker. Biblioteken har nämligen en mediajukebox, dit man kan gå med sin USB-sladd och mp3-spelare och ladda på böcker. Det har jag gjort flera gånger. De har även en skitsmidig tjänst på nätet som streamar ljudböcker.

För någon vecka sen gjorde jag ett misslyckat försök att skaffa Storytel, som streamar ljudböcker till mobiler. Men ja, det gick inte och deras kundtjänst var snipig, seg och icke-läskunnig. Jag fick det inte att funka i min mobil och fick efter flera inte hjälpsamma mail tipset att "du kan ju lyssna på datorn". Mja. Fast då lyssnar jag nog hellre GRATIS! Tack ändå.

För hos biblioteket loggar man helt enkelt in med sitt lånekortsnummer och så finns mängder med ljudböcker att låna. Så smidigt, så lagligt och SÅ gratis.

Mina sladdlösa hörlurar räcker ända ner till gräsplätten här utanför. Så för några dagar sen låg jag i solen och lyssnade på John Ajvide Lindqvist's Lilla stjärna. Den mannen skulle jag f. ö kunna hålla ett brandtal om på vilket bibliotek som helst!

För att sammanfatta, saker som är gratis:
- att sola
- att lyssna på Lilla stjärna via biblioteket

Det var dagens gratis-tips. Dagens kostande tips är alla fina väskor jag har ute just nu på Tradera, bl a:




Puss!
/F

4 kommentarer:

Anna sa...

Amen va faaan, nu påminde du mig om att jag har böcker som skulle lånas om senast IGÅR. snyftsnyft.
Tack däremot för att du upplyste mossiga mig om dessa digitala boktjänster.

Och vad var det krönikan handlade om då? Vavava?

Vintagesmulor sa...

Anna: Se, det där är faran med att låna fysiska böcker. Straffavgifter och arga blickar från bibliotekarier.

Krönikan handlade om mitt förhållande till böcker. Och min killes förhållande till böcker. Rädslan över att få slut på saker att läsa och hur vi båda två läser överallt. Men hur han läser i duschen - där kör jag med ljudböcker i högtalare. Och lite sånt! Det mesta har jag nog tagit upp i bloggen i olika inlägg.

Maddis sa...

Biblioteket <3 Tycker det är magiskt att reservera vilken bok som helst i världen (nästan!) och så levereras den till biblioteket 200 meter ifrån mig inom några dagar!

Btw, ordverifieringen jag fick här nu: kineser

:D

Vintagesmulor sa...

Jomen visst, i teorin är det ju fantastiskt! Eller ja, i praktiken också, man måste bara ta sig för att utnyttja det.

Haha, kineser. ;D