fredag 29 maj 2009

Nej - ett farligt ord.

Förhandlingar. Skrämmer det dig? Det skrämde mig som fan förut, men inte längre. Jag har aldrig köpt den där klyschan: "det värsta som kan hända är att han/hon/de säger nej". Eh, JA?! Ett nej är ju det värsta som finns! Är du kär i mig? Nej. Vann jag? Nej. Gillade du bloggen? Nej. Fick jag jobbet? Nej. ... Uhuhu.

Men nu har jag lärt mig hantera förhandlingar. Ja, alltså inte "är du kär i mig"-förhandlingar, där finns oftast inte så mycket förhandlingsutrymme... Men i affärssituationer. Jag söker jobb som jag inte får, jag ger bud som får nej, jag kommer med förslag som skjuts ner. Jag är en jävel på att bli rejected - i affärslivet. Vill jag poängtera. Privat har jag istället lärt mig att undvika frågor där svaret kan bli nej. Men även det är väl ett sätt att hantera situationen!

Min mamma är jurist och hon brukar alltid säga till mig (eller ja, inte alltid, utan när vi pratar om det) att vid en lyckad förlikning är båda parter missnöjda. Och det är något jag fått bekräftat nu när jag håller på att köpa upp kläder av privatpersoner.

De har en bild av vad grejerna är värda och jag har en bild av vad jag kan tänka mig att betala. De bilderna stämmer aaaaldrig överrens, inte ens nästan. Så står man då där och köpslår, till sist hittar man ett pris som båda parter är lika missnöjda med och så skakar man hand. Det låter kanske deppigt, men när jag väl går därifrån så är jag nöjd med mina inköp och de är nöjda med att ha fått nytt garderobsutrymme samt lite extrapengar.

I övrigt börjar jag komma iordning efter flytten nu och har fyllt på Traderan lite med massa gobitar. Kolla här bara! Klicka på bilderna för att förstora.













In och köp för bövelen, innan någon annan hinner före!

---> VintageSmulor <---

Inga kommentarer: