fredag 19 februari 2010

The fashion rebirth of Musse Pigg.

Min lilla kusin (9 år) skulle häromdagen på intagningsprov på en skola. Ja, de har intagningsprov för så unga människor! Jag blev helt uppstressad. Hon var däremot filbunkeslugn och rullade med ögonen när jag för 50:e gången, i falsett, frågade om hon var nervös.
- Neeeej.

Okej, okej, jag bet mig i tungan. Hennes föräldrar hade inte möjlighet att följa med, så de frågade om jag kunde hänga på. Vilket jag kunde, även om det kändes som science fiction att ställa klockan på 06.30. Hur gör ni vanliga människor det varje morgon?

I alla fall, testerna verkade inte så himla blodiga, efter vad jag fick höra när vi kom dit. De skulle rita nånting och sen göra nåt av en lerklump. Men det känns ändå väldigt ovant att höra någon prata om arbetsprover och potential när det gäller en hög nioåringar. Jag hängde lite med de föräldrar som var där. De pratade om montessori och bullerfria skolmiljöer. Jag försökte att inte se fågelholkig ut. Jag hade inte tillkännagivit att jag var en kusin heller, så först trodde de att jag var hennes mamma. En mamma som inte visste ett piss om skolor.. eller sitt eget barn.
- Om hon går på en waldorfskola? Jag vet inte...

Ehehe.

Medans vi väntade på att kidsen skulle bli klara gick vi alltså runt och kikade lite i skolan. Och då såg jag en himla massa barn. Och HÄR kommer en ruggigt mossig spaning (toppad med lite färsk dillkvist kanske) så scrolla om du inte gillar sånt.

Men GUD vad vuxna barnen är nuförtiden! Där var den mossiga spaningen. Första lätet de spottar fram är nog inte längre "gaga" utan "lady gaga". Där var dillkvisten.

När jag var liten, typ gick i trean/fyran var det ingen som brydde sig om kläder. Visst, någon kunde ha en t-shirt med ett roligt tryck på (typ en alien och så står det "we're only here for the beer" över), men mer än så var det inte. Visst hade man favoritplagg och så, men det var inte samma självstyling som det verkar vara nu. Vi hade oformliga t-shirts med Musse Pigg på och vi sprang ut och lekte i snön. Dagens ungar satt inomhus och målade naglarna, lyssnade på musik i färgglada hörlurar. Visserligen iklädda stora t-shirts med Musse Pigg - men nu är dessa oversizeplagg ihopdragna i midjan med ett brett skärp, och matchat med stora armringar och en stickad bolero. Håret plattat och ögonfransarna svärtade. Är det hål på jeansknäna är de noggrant uppklippta, inte sönderdragna av trädklättring. Allt var uttänkt och tillrättalagt.

Jag kände mig som en bajskorv på galamiddag med kungen. The end.

Tradera finns just nu en stor Pierre Cardin-väska som passar både tjejer och killar. Så kallat UNISEX. Men det finns även ett 70-tal andra grejer, så in och kika!





Puss och kram!

10 kommentarer:

Maddis sa...

Usch, jag tycker det är så trist att barnen inte får vara barn. <- MOSSIG JAG MED! :P

Tack och lov att man fick vara liten på 90talet ändå.

Lina sa...

ytterligare en moss-skalle här. Jag hade fodrade manchesterbyxor upp i fjärde klass (trots att jag hade intagningsprov på min mellanstadieskola också)

Vintagesmulor sa...

Maddis: AMEN!

Lina: Jag hade också intagningsprov på min skola.. Men på nåt sätt kan jag inte ta det på allvar eftersom jag kom in, haha! Man skulle knacka med någon penna och sjunga blinka lilla stjärna.

lovisa/polichinelle sa...

vilka fina skor!

Vlad sa...

Hej på dig. Jag tror inte du sett det, men du har fått en s.k. blogaward av mig! Jag tycker sånt kan vara lite fånigt men när jag fick en kreativ blogg-award av maddis så blev jag så himla glad att jag kände att jag ville göra andra lika glad som jag blev.

Vintagesmulor sa...

Lovisa: Köp dem! Fast de kanske är för stora för dig förstås.. en liten räka som du har väl typ storlek 23.

Vlad: Ååh, nej det hade jag inte sett! Men nu har jag, fan vad kul! :D TACK!

Lonesome Mama sa...

Åh så jäkla snygga stövlar, Tradera kan verkligen inte sluta göra mig luspank! Men den ger ändå rätt bra inkomst

Vintagesmulor sa...

Lonesome Mama: Haha I hear ya! Så fort man sålt nåt tänker man att, fan vad bra, då kan jag köpa nåt! Så köper man för dubbelt av vad man fått in...

Nu tycker jag att du ska bjuda på stövlarna så jag kan köpa typ.. 5 dvd-boxar och en väska. :D

Anna sa...

Du skriver så himla underhållande att vi kan hoppa det där med rebound... jag följer härmed din blogg, och det som ett livslångt commitment!

Vintagesmulor sa...

Anna: Wow! Fan vad gött, jag kan alltså bli hur blekfet och trökig som helst (och se DET som ett löfte) och det kommer ändå vara du och jag? Grattis till mig, till oss. Eller vad säger man? Hipphipphurra!!!