fredag 29 oktober 2010

DPK och ofrivilligt vibrato.

Hej små linfrön! Har ni det bra i höstrusket? Jag har det sådääär. Har ingen varm jacka och inga varma skor. Trots att så mycket second hand passerar mina händer har jag inte hittat något som passar. Men så vill jag inte ha vad som helst heller, vill ju ha Den Perfekta Kappan. DPK ska vara varm och snygg och gratis tack. Insvängd vid midjan och därefter utställd. Med stora knappar och rund krage med fuskpäls. Svart eller röd med nån liten twist. Var finns du DPK? Risken är att jag inte köper någon vinterjacka i år heller utan går runt i tredubbla tröjor och huttrar...

I onsdags åkte jag till Flemingsberg för första gången i mitt liv. Det kändes lite spännande att åka så långt ut på pendeltågslinjen, fick faktiskt lite resfeber. Skulle till en rådgivningskurs för företagande kvinnor. Den är EU-finansierad och uppdelad i 6 tillfällen á 3 timmar. Sista gången ska man göra en säljpitch inför massa folk. När jag hörde det ville jag bara springa tillbaka till pendeltåget och åka så långt som möjligt åt andra hållet. Märsta, hjälp mä!

Jag vet inte vad jag har för jävla fel i skallen, men jag KAN inte tala inför folk. Prata med folk går fingemang, kan snacka med vem som helst i stort sett utan att känna mig obekväm. Men så fort det ska vara nåt slags avstånd, att det inte är en dialog utan en monolog, att alla tyst ska vänta på att jag ska prata klart och med tysta blickar kolla på mig undertiden - då säger centrala nervsystemet:
- Nejdu stumpan, du får klara dig själv den här gången.
Jag börjar inte darra som ett asplöv, inte skaka som en väl tilltagen rumpa på ett dansgolv, utan vibrera som en slagborr. Vilket gör det nästan omöjligt att prata. Tänk dig själv att försöka prata när du har frossa, det går ju inte. Hjärtfrekvensen brakar iväg och gör det svårt att andas. Jag förstår det inte!

Många med scenskräck (eller vad man ska kalla det) säger att de har panikmode ända tills de går upp på scenen, då blir de kolugna och allt faller på plats. För mig är det precis tvärt om. Jag kan vara hur lugn som helst tills jag väl står där. Jag kan veta allt jag ska säga, hur jag ska säga det och i vilket röstläge. Noooooo problems. Och sen ställer jag mig upp. Och då försvinner allt.

Det handlar inte ens om att stå upp och hålla viktiga tal inför tusentals eller hundratals eller ens tiotal personer. Det handlar om att sitta i en soffa med en kopp te och göra en liten presentation om sig själv inför sina gruppkamrater i en kurs i Flemingsberg en onsdageftermiddag. Vi får väl se om sex veckor ifall jag överlevde säljpitchen eller om jag helt enkelt vibrerade iväg ut genom fönstret!


Och igår var det fotograferingstime. Nu blev det lite bilder jag kommer använda till vintagesmulor.se, vilket känns jätteroligt! Proffsig fotograf, proffsig MUA/hårstylist, proffsig modell - det kan inte bli annat än bra. Väntar med spänning på bilderna, undertiden får ni lite bakom scenen-bilder från mig och min crappy mobilkamera, enjoy!



Och ÅH jag har så många bloggar att ta igen. Har hur mycket som helst att läsa. I helgen ska jag göra det. Förlåt om ni då får tusen kommentarer på ett bräde, ska försöka låta bli att kommentera på alltför gamla inlägg men kan inte lova nåt. Vill hjärtat sjunga får fingrarna fritt spelrum!

Nu ska jag och Rulle gå iväg och simma, sen ska vi till hans föräldrar och käka middag och ha det gött. Hoppas ni får en trevlig helg allihopa!

8 kommentarer:

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

hej fina smula,
du skriver så extremt bra! vet du det?
Ok ok ok om att prata inför folk - kan du inte tänka dig EN person som du pratar med då? En som du antingen bara tänker dig eller så bestämmer du en i publiken som ser vänlig ut och så pratar du MED den personen - men tittar lite på de andra också bara för att vara snäll. Eller? Kanske inte funkar heller, jag är själv ruskigt bortskämd när det gäller detta men har då inte din sociala kompetens i övrigt.

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

fan, jag sa social kompetens.
är jag en tant då?
ska vi ses sedan, via de SOCIALA MEDIERNA?

amanda löwenberg sa...

Åh jag är likadan, tycker det är så jobbigt att prata inför folk, speciellt folk jag inte känner, annars brukar det gå ganska bra.

Hannah Halvorsen sa...

jag måste bara tala om att du är så härlig frida!! jag blir så glad av dig! många kramar

Vintagesmulor sa...

@afiori: Reginald var också inne på det, att jag borde låtsas att jag bara pratar med en person. Jag vet inte om det funkar, min hjärna är för smart (eller dum) och sätter sig själv ur spel direkt. Men jag får väl, ja jag vet inte, bara göra det tusen gånger och hoppas att det blir bättre. Social kompetens får man säga tror jag, jag har sagt det säkert tre gånger idag. Och jag vägrar vara tant! (blev dock kallad "damen!" igår :D av en femåring)

@Amanda: För mig gör det nästan detsamma om det är folk jag känner eller ej, men fan vad jobbigt det är. Hur ska vi kunna hålla tacktal på alla grammis- och oscarsgalor och sånt sen?!

@Hannah: Nejmen! Åh, vad fint sagt! Nu blev jag glad! :)

Angeliqa sa...

Jag har samma problem. Jag kan inte förmå mig att prata inför folk hur mycket jag än försöker, åtminstone inte så fort det gäller att allas ögon är på mig. Sitter man och diskuterar någonting i grupp går det lättare.

Vintagesmulor sa...

Angeliqa: Skönt att man inte är ensam! Och det är ju precis det där, att diskutera har jag inga problem med, men så fort det gäller att bara jag ska snacka blir det låsning i skalle och mun..

Maggie sa...

Den perfekta kanske...?
http://www.asos.com/Asos/Asos-Premium-Dip-Back-Coat/Prod/pgeproduct.aspx?iid=1259771&cid=2641&sh=0&pge=0&pgesize=20&sort=-1&clr=Tobacco