lördag 2 oktober 2010

Scener ur ett samboskap pt4.

F: - Ranka dina topp 3 bästa lösgodisar.
R: - Oh, okej.. Men först och främst tycker jag inte att såna här nymodigheter som [säges föraktfullt] DUMLE och liknande ska gillas. Då blir det meningslöst och då är jag inte med.
F: - Nej, okej farfar, vi kör oldschool-godis. Bröstkarameller och polkagrisstänger för hela slanten.
R: - Och inga minisnickers heller, det är blasfemi. (får den där spänningen i käken som han alltid får när han är arg.)
F: - Jaaa, allright!
R: - Hmm.. (är tyst i 5 minuter)
F: - Hallå!?
R: - Ja men lugna ner dig, jag måste ju tänka här.
(tystnad i ytterligare fem minuter)
R: - Okej, jag har min första, min bas. Gräddkola. De är choklad, de är kola - you can't go wrong with gräddkola. Funkar i alla lägen.
F: - Allright, då har du två kvar.
R: - Jag har ju en grej som måste vara med, salmiakbollar. Om gräddkolan är potatisen så är salmiakbollarna filet mignon. De är väldigt ovanliga, men när man väl får tag på dem är de värt väntan.
F: - Okej, bara en kvar nu! Då måste du tänka på att den ska harmonisera med de två andra.
R: - Ja justja.. Det måste ju bli en balanserad godismåltid. (Värt att notera här är att han är fullständigt seriös.)
F: - Javisst, hela kostcirkeln.. (inte seriös)
R: - Ja exakt! (Dödsseriös.)
R: - Jag kommer säga några nu, men de är inte mina slutgiltiga val! Bara några nominerade. Romerska bågar - för en rundare chokladupplevelse. Salt sill eller colaflaska funkar också. Fast de är mer som måltidsdrycken. Kolabönor. Fast de förtjänar inte riktigt en topplats. Det är svårt det här.
F: (himlar med ögonen) - Ja det är ju ett väldigt viktigt beslut.
R: -Det får nog bli de hårda lakrisgrodorna, de har rätt konsistens för att komplettera de andra.
F: - Är du nöjd?
R: - Väldigt.
F: - Min lista är godisnappar, rosa kantareller och plopp!
R: - Jaha, men då får du inte vara med för du har uppenbarligen ingen smak. Nappar? Vad är de gjorda av, gelatin och en gammal sko?

Därefter fick jag spendera 20 minuter med att försvara min rätt att ha ett favoritgodis. Jag tror inte att jag lyckades. Men mannen som anser att risbräck är med på topp 20 lösgodisar har väl ingen rätt att döma. Man skulle ju kunna göra slut för mindre.


14 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Haha så himla kul! Måste visa min pojkvän! Vi låter typ också sådär!

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Ok, ni behöver handla lösgodis på Videoteket i Härnösand. Ovanliga sorter som får en att helt omvärdera ens egen topplista.
Förut var min: mintkulor, runda chokladplattor med någon sorts blommönster på och något av saltlakrits.
Nu är det: ojämna bitar choklad med hela jordnötter i, vita chokladbollar med krispig majsfluff inuti och djungelvrålsklubbor.

Lina sa...

Hihii, de här läste jag högt för Daniel igen. fast det var svårt, för jag skrattade väldigt mycket.

Min topp tre är dom vita fudgebitarna i cellofan, viol/lakritskatterna (fast dom är sällsynta!)och sura körsbär.

lovisa/polichinelle sa...

älskar att det ens GÅR att säga "dumle" på ett föraktfullt sätt.

(skrattade högt)

Rullbulle sa...

Lina: Frida påstod att de "osura" körsbären är godare än de sura vilket är så dumt att jag inte ens kunde kommentera det! De sura har ju, förutom sin underbara surhet, en helt överlägsen konsistens.

lovisa: Jag föraktar emellertid inte Dumle i sig bara dess försök att pose:a som lösgodis. Nu för tiden finns alldeles för många märkesgodisar bland lösgodiset som per definition inte ska innehålla godbitar som först slagit igenom som ett eget märke.

Vintagesmulor sa...

@Amanda: Vad kul! :D Vilka är dina bästa godisar då?

@afiori: Jag är i min natur väldigt skeptisk till nytt lösgodis, eller ja, no-brand-lösgodis. Men jag kan ta mig en test när jag hälsar på dig!

@Lina: Din topplista lät helt okej, jag skulle smaka ur din godispåse. Och det är en komplimang! Roligt att mina inlägg blir höglästa! :D

@Lovisa: Haha, jag trodde inte det heller, men man lär sig nåt nytt varje dag.

Skatan sa...

Mina tre favoriter är såna där med lakrits utanpå och citron inuti ... jag vet inte om vad de heter ... någon sort från engelska konfekten och så ... en god härlig geléråtta ...

Men så är jag en stor godisråtta hela jag ...

Kram!

caroline sa...

Mina favoriter är gräddkola (bra val herr R!), såna snäckor som är som i tuttifrutti-smak (alternativt fiskar som är som likadana, fast sämre form, men som är vanligare,) och havrebollar! Då får man allt! Choklad, sötma och seghet, och havren som är lite mildare, och man kan nästan försöka inbilla sig att man är nyttig, om man har såna behov.
Perfekta listan skulle jag säga!

Hannah sa...

ååå vad jag blev sugen på smågodis när jag läste din blogg.

min favvo är center, surisar och salta sillar.

och som vanligt fick jag mig ett gott skratt när jag läser din blogg.

kram på dig fina du!

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

ja, kom och hälsa på mig! www.ybuss.se. Till exempel.

Ordverifieringen jag får nu är "maginic" - hur fint är inte det!

Skatan sa...

Hallå Frida! Du har en award att hämta hos mig ... Bara så du vet.

Kram!

Vintagesmulor sa...

Skatan, caroline och Hannah: Tack för era listor! :D Det är så kul att se vad folk väljer förnåt, en del är sånt som jag alltid tänker: vem FAN köper de där?! om. Men överlag tycker jag inte att någon haft en riktigt hiskelig lista hittills, jag skulle gladeligen gå på era filmkvällar (och alltså käka upp ert godis).

afiori: Jaa, det hade ju varit underbart! Pengar och tid är det enda som fattas. ;)

Skatan: Oooh jag tackar, jag tackar! :D Ska genast kika.

Cornelia och bitterheterna sa...

Man ba' "Jag förstår inte hur du står ut Frida!"

Nä då. Rulle är gullig. Dock lite besviken över att han inte lät snusklubbor vara med. Snusk-klubbor. Uääh.

Cornelia och bitterheterna sa...

Gillar att ordverifieringen löd "che me"... man ba' vad fan? Jag är nydumpad och din blogg kallar mig för Che. Vad har jag gjort för att förtjäna att bli liknad vid en kommunistterrorist vars lik hittades under en landbana för flygplan?