torsdag 7 oktober 2010

Vila i frid, 50-öringen.

RIP 50-öringen! Jag är så gammal att jag minns när 10-öringarna fanns och försvann. De var pyttesmå, jättesöta faktiskt. När de skulle försvinna sa mina föräldrar till mig att leta upp mina innan något visst datum. De tänkte ju så att jag kunde använda dem. Men jag trodde att polisen skulle komma efter det där sista datumet och leta igenom hemmet efter undangömda 10-öringar. Jag trodde att de efter det där datumet skulle bli olagliga att inneha. Jag grävde som besatt runt i mitt rum och när jag, två dagar efter stoppdatum, hittade en burk med tioöringar sköt jag gråtfärdig in burken bakom bokhyllan. Höll tummarna för att pengapolisen inte skulle leta just där.

Egentligen är det ju min reaktion ganska logisk (joho, lyssna nu!). För hur kan något ena dagen bytas mot en kola, och nästa dag bara vara skräp som kastas i papperskorgen? Knasigt.


Igår var jag och Raffe på en tvåtimmars föreläsning om statistik. Herregud! zzzzzzzzzzzz tänker du nu (om du är normal). Inte tänker du att när vi ramlade ut därifrån, med träsmak i både röv och bål, kollade vi förvånat på våra klockor och undrade var tiden tog vägen? Inte tänker du att vi skrattade och ooo:ade och wow:ade oss igenom den. Har du hört namnet Hans Rosling så förstår du det visserligen.

Det ska till en väldigt speciell person för att göra barnadödlighet och ekonomiskt globalt klimat spännande och roligt. Hans Rosling är den personen. Han har mängder av föreläsningar på ted.com t. ex. På gapminder.com kan man själv leka med statistik 200 år tillbaka. Man kan krossa sina egna fördomar om hur världen faktiskt ser ut och hitta nya frågor att ställa. Testa! Jag lovar att det är både roligt och lärorikt. Ni som inte var på Cirkus igår missade något, och gratis var det dessutom.


Vad gör ni idag då? Jag är lite uttråkad, sitter och lyssnar på Moneybrother och redigerar bilder. Vädret är grått grått grått. Får mig att vilja göra färgrevolution. Typ ta på mig RÖTT läppstift och röda skor och grön kappa och lalla ut bland alla svarta jackor och frusna ansikten. Mota bort den hotfulla himlen. Asch, kanske bara pekar finger åt den. Fram med solen igen! Det är så himla fint med sol genom höstlöv, som ett kaleidoskop av orangerödgula toner.


Om du ändå bara sitter inne och klickar runt på nätet, varför inte klicka dig in på vintagesmulor.se?

2 kommentarer:

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

jag har också ett svagt minne av 10 öringar och 25 öringar.
Ja lite färg kan pigga upp en trist dag!

amanda löwenberg sa...

Jag har hört att han ska vara helt fantastisk, skulle vara kul att se nån gång! Fina kläder du lagt upp!