söndag 28 november 2010

Ifånigt.

Seriöst. What's up? Hur många procent av alla som har mobiltelefon har en iphone? 98? Var man än kollar ser man dem, börjar nästan tro att jag hallucinerar. Eller att det spelas in en iphonereklam varje gång jag åker tunnelbana.

Visserligen märks väl iphonebäraren mer än vanligmobiltelefon-bäraren. Den förstnämnde kan nämligen inte klä på sig utan get dressed-applikationen. Varje moment i vardagen måste övervakas, kontrolleras och godkännas av telefonen.

Det allra vanligaste citatet från iphone-innehavare:
- Jag förstår inte hur jag klarade mig innan jag hade den här.

En kärleksfull blick mot den lilla rektangeln, mjukt inpackad i ett fodral. Vaggar den som en bäbis. Och alla dessa applikationer. Min "favorit" är nog den där man kan låtsasdricka ur telefonen. VAFAN! Skämtglas med dricka från Buttericks har väl inte varit roligt sen man var fem? Och nu spexar vuxna män och kvinnor som aldrig förr.



Jag tycker faktiskt att det är läskigt. Ja, telefonen är smidig för att surfa och med gps och allt vad det är. Fine, jag kan förstå att den är praktisk och rolig and all that jazz. Men måste den fylla så många platser? Måste den vara din bäbis, din hjärna, din doktor, ditt allt? Har du sett till din sambo/man/fru/unge på ett tag? Är du säker på att de inte lämnat dig för 6 månader sen och att du varit för upptagen med öldrickarspex för att märka det?


Nu tänker ni att jag bara är bitter och önskar att jag också hade råd med en. Om jag var rik skulle jag köpa en! Garanterat, stämplat, färdigt. Absolut. Om jag var rik skulle jag säkert köpa en jävla massa onödiga grejer. En sportbil, en vräkig lägenhet i flera våningar, ett nytt ansikte, en bikini vävd av kolasnören. (Har min priolista uppsatt på en vägg här.)

Njut för guds skull av era lyxiga telefoner, ni arbetar väl hårt för att ha råd med dem. Men kom ihåg att riktig öl smakar bättre än en animation av öl (funkar som metafor för er som inte gillar öl).

Och jag vet att det här inlägget inte kommer få en enda "Like", eftersom alla är i andra lägret. Ni läser det här på er iphone och snart går ni in och klickar bort mig från bloglovin. Alternativt Twittrar något beskt om bakåtsträvare och avundsjuka haggor. Det är fiiiine.

För när motrörelsen kommer, då du. Mot ett gäng pensionärer och jag, med en sån här mobil i ett fast grepp,



har du inte en chans. Pajar våra telefoner behöver vi bara en femma och en telefonkiosk för att ersätta den, pajar din måste du ha ett 20-mannateam och 300 nya apparater för att hjälpa dig med allt du tvingat din hjärna att glömma.

11 kommentarer:

lovisa/polichinelle sa...

jag skriver under! min "favorit" (märk väl att citationstecknena står för ironi) är att man inte kan föra en diskussion med en människa utan att den ska kolla upp allting på sin sablarns telefon.

häromveckan diskuterade jag och en kompis ordet "spenderar". jag tycker det är irri att det så ofta sägs istället för "tillbringar", och han är en av dem som gör det. jag sa att det inte är samma sak som engelskans spend, och det första han gjorde innan han började diskutera är att ta upp sin telefon och börja söka. eftersom vi är på en fest så struntar jag i det, och börjar prata med andra om andra saker. efter några minuter ropar han "hah! jag sa ju det! år blablabla blev det legitimt...." osv.

KUL ATT INTE KUNNA HA EN DISKUSSION PÅ LIKA VILLKOR BARA FÖR ATT HANS MOBIL ÄR FRÅN 2010 OCH JAG HAR HAFT MIN TROTJÄNARE SEDAN 2005. suck.

allt som rimmar är sant så: jag är på din sida frida!

hekkonen sa...

Jag avskyr både mobilberoende och anglicismer. Exempelvis interagerar jag aldrig utan istället växelverkar jag.

Marina sa...

Jag vill också ha en iphone. Det finns nämligen en app som jag inte vill leva utan. Det är en katt som härmar allt man säger med fånig röst. Sen kan man klia den på magen så den spinner.
http://outfit7.com/apps/talking-tom-cat/

Vintagesmulor sa...

Oj! Jäklar vad många likes, motståndsrörelsen bygger sig stark.

@Lovisa: Den har man ju varit med om ett par gånger, ja! Jag skulle säkert har gjort samma sak själv om jag hade en flashig telefon, men det betyder inte att jag stödjer beteendet. Bara att jag inser mina begränsningar.

Men det blir ju tveklöst en skev diskussion, när den ene har hela världen i sin hand (whoooole world, in his hand...) och den andra sitter med några ruttna sms på fickan. Du skulle frågat om du fick ringa en vän. En vän med iphone.

@hekkonen: Hur ofta säger man det egentligen?

@Marina: Du bekräftade just min poäng på ett slagkraftigt vis, tack!

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Amen!
Det är du och jag, Alfred!
Sedan kan vi ju ta photoshopdiskussionen en annan dag ;)

Hannah Halvorsen sa...

frida! du är som vanligt helt fantastisk och du skriver så bra att jag skrattar högt varje gång! detta var bland det bästa jag har läst och det som är det läskiga är att jag känner igen mig i varje mening du skriver. jag älskar min iphone fyra över allt i denna värld. spelar tetris på tunnelbanan och lyssnar på spotify samtidigt. där kan man välja vilken låt man vill. med andra ord har jag aldrig tråkigt med min underbara apparat.

jag saknar dig! du är briljant! kram kram kram

Vintagesmulor sa...

Maria-Thérèse: Var tvungen att fundera en stund på vad du menade med photoshop men nu trillade poletten ner!

Hannah: Oj, vilken komplimang! :O Tack så mycket!

PS. Jag älskar tetris!

Anna sa...

HALLELUJA! Frälsaren är här! (Du alltså, inte telefonen)

Anna sa...

först och främst: du är bäst. sedan: jag håller med dig till fullt. jag har en iphone (eftersom jag fick den gratis av en bekant som skulle köpa nya iphone 4) och tycker mycket om den. som telefon. inte som hjärna.

Vintagesmulor sa...

@Anna1: Du skall inga andra bloggar hava jämte min.

@Anna2: Oj, tack! Bäst vet jag inte, petade lite på en halvöppen dörr och den gled upp. Jag skulle med glädje ta emot en gratis iphone jag med. Och om det någonsin sker hoppas jag att jag inte trillar huvudstupa ner i app-träsket.

Alicia sa...

Oj vad rätt du har!
Jag har ju visserligen en iPhone och jag gillar den men den styr inte mitt li. Man kan ringa, man kan smsa och det är egentligen allt som behövs, sen att man kan lyssna på bra musik och spela spel när man inte har något bättre för sig är ju bara ett + i kanten.
Och sen är det ganska bra att ha en gps med sig hela tiden eftersom jag lyckas gå vilse på väg från vardagsrummet till toaletten... ^^