onsdag 15 juni 2011

Lite malaria har väl ingen dött av?

Toodles små duvor!

I helgen var jag på mitt livs första joggingdejt. Jag och Rass åkte ut till en kompis som bor på Ekerö med syftet att springa tillsammans alla tre. Och jag var skitpepp! Mitt 14-åriga goth-jag, ständigt skolkande från idrottslektionerna, undrar vad fan som hände?
- Det är en del mygg, sa kompisen innan vi gav oss ut i spåret. Vi rollade oss med lite "Dö, myggjävlar, DÖ!" eller vad medlet nu kan ha hetat. Jaja, lite mygg har ingen dött av (förutom den miljon som dör av malaria varje år då). Draperade i spandex hurtade vi iväg in i skogen. Och plötsligt var mitt lila linne gråsvart. De var ÖVERALLT! Och de var hur många som helst, har aldrig sett så mycket mygg! På ett sätt var det bra, för då sprang man utav bara helvete. Sprang i panik. Vid ett tillfälle gick mitt skosnöre upp. Jag böjde mig ner för att knyta det. Och plötsligt såg jag ut så här, fast med mygg istället för bin (och med skräck i blick istället för den där nöjda minen):


Jag utvecklade en egen springstil, till stort nöje för Rappe som sprang bakom mig. Hela tiden vevade jag med armar och händer runt ansiktet. I 6 km. Vi sprang genom ett naturreservat och det var himla fint. Önskar bara att myggen kunde varit någon annanstans.

Efter avslutad runda spontanåkte vi till en badplats och tog ett dopp - årets första! - och vattnet var jätteskönt! Därefter hem till kompisen och duscha. Ricke fick börja sätta ihop hennes sprillans nya Webergrill, hon och jag satte oss och sippade på varsitt glas vin. Arbetsfördelning när den är som bäst.





Kompisen hade köpt soja-choritzo till mig, som jag inte testat tidigare. Jäklar vad gott det var! Sommarens favomat, helt klart. Till det hade hon gjort en fantastisk potatissallad med äpple i. Och senare fick vi hemmagjord rabarberpaj med maräng. När vi var på väg hem på kvällen kändes det som att jag varit på semester i en vecka ungefär. Inte bara pga de 30 myggbetten jag ådragit mig, nej, mest på grund av den där avslappningen i kroppen som bara sol, bad, grill och lantluft kan ge. Ah, underbart!

Det händer förresten mycket skoj nästa vecka, både business-relaterat och privat. Mer info om det kommer, håll koll i bloggen! :)

Kram!

3 kommentarer:

Angeliqa sa...

Duktigt av dig att springa 6 km jagad av myggor! Här är det också fullt med mygg i skogen. Så många att jag ibland tappar bort hunden när jag släpper henne lös för jag har fullt sjå med att vifta bort/döda myggor.

Emma sa...

Vilken blank och fin grill :)

Vintagesmulor sa...

Angeliqa: Aaaah, blir du inte helt nipprig? Har du något stalltips för hur man blir av med dem då? Bästa myggmedlet etc?

Emma: Jamenvisstserru! Toppklass!