tisdag 16 juni 2009

Hur 1 förråd blev 3, och clips.

Jag höll på att stöka runt på vinden häromdagen och blev frustrerad över att allt jag ville ha in inte fick plats. Bara ett jäkla vindsförråd på två pers. Varav en pers (jag) med en jääääkla massa grejer. Jag gick runt lite och kikade in i andras förråd, bara för att se vilka förvaringslösningar de hade. Då ser jag att varje förråd är märkt med siffror och att samma siffor återkommer på mindre förråd som finns undangömda. Jag kollar upp våra siffor 2-5-2, och mycket riktigt finns även de på ett litet förråd där bak. Ett förråd som är tomt och utan lås. Glatt springer jag ner till min kille och frågar om han möjligtvis har missat att han har TVÅ förråd. Han ställer sig tveksam till det hela, men letar bland sina bostadspapper. Och där ligger ett papper där det står antecknat:
"Bostaden har 3 förråd, 2 på vinden och 1 i källaren. Märkta med 2-5-2.". Vi kollar på varandra och kutar ner i källaren. Mycket riktigt, där finns ett TILL förråd!

Vi bor i Sveriges minsta lägenhet. Jag tror fanimej att förrådsutrymmena tillsammans är bra mycket större än lägenheten, så det här blev ju som julafton.

När jag flyttade in i min förra lägenhet sa hyresvärden flera gånger, med seriös min och obruten ögonkontakt:
- Det första du gör när du flyttar in är att du går ner i källaren och sätter ett lås på ditt förråd.

Tydligen är folk annars snabba med att antingen sno förrådet eller bara med att fylla det med crap. I vårt nyfunna källarförråd hade någon gjort det sistnämda. Det var fullt med gigantiska sopsäckar, fullproppade med all möjlig skit.

Vi har varken bil eller körkort och det var för mycket för att rymmas i svärföräldrarnas bil. Dessutom känns det tråkigt att behöva tigga skjuts av dem. Så vi beslutade oss för att kolla igenom vad som fanns i säckarna, kanske fanns något man kunde skänka bort och annat man kunde sortera upp vid sopsorteringsstationen längre bort. Vi satte också upp en lapp och gav grannarna en chans att claima sitt skit om det var nån som lagt in det där "så länge". Men icke.

När vi började gå igenom säckarna blev det rätt uppenbart att det var någon som tömt ur en äldre dams lägenhet och helt enkelt inte orkat gå igenom alla ENORMA mängder med papper som hon sparat. Så de hivade bara ner allt i säckar och ställde det i vårt förråd. Vissa saker kändes lite sorgligt att slänga, men vad ska man göra liksom? Uppenbarligen är det ingen som brytt sig om att ta hand om grejerna.

Släktträd, foton, brev. Men också reklam, gamla tidningar och skräp. Jag hittade något slags utdrag ur asgamla register. Där stod det:
"Fröken Emma berättade vid husförhör att hon blivit lägrad av en Soldat Andersson. Denna är troligtvis Ingeborgs fader."

Sånt kan ni vara jäkligt glada över att det inte finns nu, husförhör alltså. Där ni måste lista vilka som "lägrat" er.

Nåväl, 8 timmar senare var förrådet nästan tomt. Nu sitter ett lås på för att förhindra framtida slöfockar från att proppa in sopor där. Och Gullis brev och föreningspapper kommer återvinnas för att bli nya brev och föreningspapper. RIP.

Dagens vintage-tips är clipsörhängen, de här är ett axplock av vad jag har ute just nu. In och kika på VintageSmulors Tradera-auktioner. Jag har lagt ut en jääääkla massa på sistone. 70 auktioner ute just nu, det finns nåt för alla smaker.









3 kommentarer:

Linda H sa...

OMG! den där väskan med de rosa läpparna du auktionerar ut på tradera, om jag inte vinner auktionen, vart hittar jag då en sådan väska?! guuud vad jag vill ha den i min garderob NUU

Linda H - En make up artist sa...

Det var jag som skrev tidigare inlägg, don't care about det inlägget.. vet inte vad som hände..

OMG! den där väskan med de rosa läpparna du auktionerar ut på tradera, om jag inte vinner auktionen, vart hittar jag då en sådan väska?! guuud vad jag vill ha den i min garderob NUU

Vintagesmulor sa...

Se till att vinna auktionen, det är det enklaste sättet! ;) Jag har köpt den i London för några år sen.