söndag 21 juni 2009

Midsommarfirandet och gaaammal resväska.

Hade ni en fin midsommar? Det hade jag! Vi har en tradition, vi samlas alltid (pappas sida av släkten) hemma hos min faster som bor en bit utanför Västerås. Det kallas "landet" fast det är inte landet egentligen. Det är en sån där liten förort eller vad man ska säga. De har inga affärer, men de har en mack. Där hänger kidsen helgtid, röker och dricker folköl. Tjafsar lite och spottar snus. Hånglar och åker moppe. Ja, ni vet.

Jag och min kille tog tåget till Västerås runt lunch på midsommarafton. Så jävla dumt. Det var ju ett tåg som gick från Stockholm till Göteborg. Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om dessa mardrömsresor och nu, när det var midsommar, var det fler än vanligt som skulle åka.

Vi skulle hoppa på i Sundbyberg, bara några minuter från Stockholms Central. Redan då var tåget PROPPFULLT. Vi fick lite panik, för det var verkligen fullt-fullt. Folk stod ända ner på nedersta trappsteget. Vi hörde visselpipan tjuta, den som säger att "nu tänker tåget åka", och då kastade vi oss in i närmaste dörr. Svingade upp våra väskor och mosade in oss ovanpå ett gäng andra svettiga resenärer. När dörrarna stängdes började vi omorganisera oss lite, men det var fortfarande jäkligt fullt.

Ja, det var en mardrömsresa av det vanliga slaget. Fullt med folk som ska fram och tillbaka till restaurangvagnen, fullt med folk som vägrar tro att hela tåget är lika fullt överallt och klämmer sig igenom vagn efter vagn - bara för att märka att tåget faktiskt ÄR lika fullt överallt.

När vi kommit ut till min faster och hennes man var alla andra redan där, så det var bara att ta en välkomstdrink och mingla (läs: vingla) runt lite. Sen blev det mat. Och sång. Och mat. Och sång. Och lekar! Och fika. Och sång.

Jag förlorade gång på gång i pilkastning mot min svägerska. Hon var nog dopad på något vis, tyckte jag såg henne stå och pilla i en enlitersburk som det stod STEROIDER på. Eller så var det en potatis hon åt till sillen. Jaja, samma sak! Jag var med i det vinnande laget i fyra-kampen (en gren försvann). Jag skrålade med i alla allsångslåtar. Jag drack cider och öl och vin och mådde allmänt gott.

Halv elva låg jag, min kille, min brorsa och hans tjej och sov i en soffa. Gamlingarna dansade som galningar på altanen, till Proud Mary. Jag vet inte hur länge de höll igång, för vi drog hem och somnade om. Lite pinsamt att kidsen gav upp först av alla, men äh. Jag har inget att bevisa för någon!

Givetvis har jag också lagt upp massa auktioner, här kommer ett litet axplock (auktionerna finns HÄR):

En vintage/antik rund resväska:



Lärarinne-aktig klänning:



Dessutom MÄÄÄNGER av grymma vintage-halsband. In och kika nu! :*


2 kommentarer:

Ullis sa...

lol, Irsta? :D

haha jag läste först "halv elva låg jag med min kille" :D:D:D snacka om chocken arne :D:D:D

Vintagesmulor sa...

Japp! :D

Haha! Det här är inte en SÅN blogg hörru!