torsdag 9 september 2010

Guide: att rengöra en emaljkanna.

Nu tänker kanske du att det här är någon fyndig rubrik och att inlägget kanske ska handla om nåt HELT annat. Men nej serru! Det här är faktiskt precis vad det låter som.

Jag och Reginatåget köpte en grym emaljkanna på loppis för nåt år sen:



Då var den jättefin utvändigt - men helt brun (där den skulle vara vit) invändigt. Det var avlagringar av gammalt te som stått och dragit. Inte mysigt, inte gott. Nu tänkte jag dela med mig av hur man rengör en sån godbit! Det är inget avancerat egentligen. Men jag gillar guider och före/efter-bilder, så det här passar bra.


Före


Du behöver:
- en ingrodd emaljkanna (sån man har för att koka kaffe/vatten)
- maskindiskmedel
1. Fyll kannan med vatten.
2. Häll i 1-2 matskedar maskindiskmedel.


3. Låt vattnet koka upp under uppsikt. Under tiden kan du gnugga lite med en diskborste invändigt. När vattnet kokar tar du av kannan från plattan och fortsätter köra lite med diskborsten (om det var mycket smuts). Häll ut vattnet och skölj ur.
4. Skåda den vita, gnistrande insidan!

Efter



Kika gärna in i webshoppen, har lagt upp massa nytt både igår och idag:


8 kommentarer:

Fiat sa...

Åh mer sånt! Jag älskar tips och trix!

Snygga bilder på en snygg kanna för övrigt!

PlasticMuffin sa...

Åhåå, det det ska jag genast prova på min emaljkanna. Den är förresten i samma tjusiga rödfärg. Hoppas den kan bli lika fin och vit invändigt också!

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

ok, jag har aldrig i mitt liv sett en emaljkanna förut eller tänkt på en, men det där blev ju fint och jag har ett liknande problem: jättefina porslinskoppar som inte alls är så gamla men väldigt väl använda, vita, och de har liksom färgats av té och kaffe. Försökt diska dem med bakpulver mm. Fräser roligt men jag får inte bort allt. Tror du sånt här kan funka? Även om jag inte kan ställa kopparna på spisen och koka.

amanda löwenberg sa...

Kul att veta, älskar såna här gör det själv huskurer!

Vintagesmulor sa...

Kul att guiden uppskattades, kram på er alla!

Maria-Thérèse: Ptja, varför inte? hälla lite kokande vatten + maskindiskmedel och gnugga försiktigt. Kan ju vara värt att testa. Testa på den spruckna koppen först.

Anna sa...

OMG, tack för tipset! Mycket pedagogiskt må jag säga.

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

så fin den blev!
tack för tipset!

Cornelia och bitterheterna sa...

Åh nej! Den gubben går inte! Jag ser nog att du har photoshoppat à la Kissie.