torsdag 5 november 2009

En fot som är tok-av.

Igår hände en ganska konstig grej när jag och Ruccola var ute och gick. Vi promenerade runt på olika smågator när vi såg en tjej sitta mitt i vägen en bit bort. Hon bara satt där liksom. Ragge skrek till henne:
- Är du okej?
Hon skrek tillbaka:
- Jag tror jag har brutit foten!

Vi sprang dit direkt förstås. Hon grät och försökte ringa 112 från sin iphone, som inte ville fungera. Hon hade åkt longboard och på något sätt ramlat av och trampat snett. Jävligt snett. Jag kikade på fotleden, den såg helt skev ut. Givetvis hade både jag och Rackrucke lämnat våra mobiler hemma. En man som gick förbi stannade för att hjälpa, så han ringde ambulans. Därefter följde väntan och försök att lugna tjejen, som givetvis var chockad. Men också väldigt ledsen eftersom hon skulle åka till Sydafrika på dyksemester på måndag! Så himla typiskt. Vi kunde inte flytta henne, för hon ville inte röra på benet. Så vi stod/satt/låg där, mitt i vägen. Hon halvlåg och lutade sitt huvud mot mina ben. Jag satt och lutade mig mot Rallarsving. Det måste ha sett ut som någon slags installation. Killen med telefonen stod och vinkade förbi bilar som en annan trafikpolis.

Tids nog (måste säkert ha tagit 30-40 minuter och 2 samtal till 112) kom ambulansen. Två lugna killar som ska ställa allt tillrätta. De lyfte upp henne på en bår och synen jag såg då kommer jag aldrig glömma. Hur hennes högerfot hänger helt slappt rätt åt sidan, i en helt onaturlig position. Tjejen sa hoppfullt:
- Det är nog inte så farligt, jag kan röra på tårna. Den är nog inte bruten! (Hon kunde själv inte se foten.)
Ambulanskillen slängde en blick på den frånvända foten.
- Den är tok-av.

Stackars liten. Tyckte så himla synd om henne. Nåväl, jag gjorde allt jag kunde göra. Det känns i alla fall bra.

Idag har jag varit på second hand-turné, under 3 timmar besökte jag 5 second hand-affärer i 3 olika förorter. Hittade ett par kassa presenter åt Rövobert som fyller år på söndag. Och en del nytt till VintageSmulor. Sen var det hem för att posta dagens skörd och överlämna ett par väskor till en kund. Samt färdigställa oktobers kvitton. Det var arbetsdagen, det!

Har fortsatt lägga ut grejer på Tradera också, bland annat en massaaa fina klänningar. Kolla bara på underverken här! (Alla bilder och länkar är klickbara.)



1 kommentar:

Maddis sa...

Amen usch. Note to self: inte glida runt på rullande saker innan eventuella dyksemestrar.