torsdag 12 november 2009

Tekniktålamod -32.

Jag har verkligen NOLL tålamod med teknikprylar. Nej, det är faktiskt en underdrift, jag har minustålamod. Så fort de inte gör som jag säger till dem vill jag slänga dem. Alltså DIREKT. Firefox hänger sig = hiva ut datorn från balkongen.

Idag skulle jag ladda ner en torrent (LAGLIG, hör ni det polisen!) så, glad i hågen klickar jag mig fram och trycker på Download torrent. La la laaaa. Då ska det komma upp en ruta, jag ska trycka på OK och det ska sättas igång. Istället kommer det upp ett helt ologiskt felmeddelande om att jag måste ändra några jäkla mappinställningar. Min första fråga är ju då givetvis: varför i helvete då? Laddade ner en grej tidigare idag utan att du klagade på mina mappar, datorjävel. Inget har förändrats sen dess. Provar andra länkar - samma sak.

Min första tanke är självklart att sätta näven rakt igenom skärmen. Alltså bara så att han lär sig en läxa! Men det vore omoget. Så istället tar jag ett djupt andetag, försöker låta trevlig när jag frågar R:
- Kan du hjälpa mig?

Han är lugn och samlad som en filbunke fylld med valium. Ger mig olika förslag på vad jag kan testa. Ingenting fungerar. Jag slår allt hårdare på tangenterna. Käkarna spända och ihoppressade för att hindra svordomar från att slinka ut i hög fart. Han föreslår en omstart.
- Du vet ju hur datorer kan vara.

JA, tyvärr vet jag det. Som lynniga jävla tonåringar. Som ekorrar på crack. Omöjliga att förstå. Medans datorn startar om funderar jag på hur jag ska straffa den. Eller funderar är inte rätt ord. Jag är en målsökande robot, söker vad som helst som går på el eller batterier, någon kusin till helvetesmaskinen framför mig. Något som jag kan slänga i golvet, krossa i handen, bryta på mitten, bända isär och pissa på beståndsdelarna.

Meeeen mitt inne i allt det där så har jag fortfarande ett litet sinne för sakers värde. Jag inser att det inte är värt att stampa sönder mobilen för att lära datorn en läxa. Så jag rev ner lite random shit från skrivbordet och smällde i en dörr istället. Spolade kallt vatten JÄTTEHÅRT i handfatet. Just det, där har du, datorjävel.

När datorn var omstartad så fungerade det att ladda ner igen. Jag satt tyst vid min dator. Kände R's blickar från soffan. Han frågade mig:
- Fungerar det nu?
Jag hör det. Ett försiktigt leende som inte riktigt vågar sig fram.
Jag: - Mm.
Stort leende nu.
- Vad bra att du inte överreagerade...



Lite grejer då. Jag tror inte att några män, utom min pojkvän, läser min blogg. Men ändå! Man vet aldrig. Lite herrgrejer har jag faktiskt. Skor och en fluga (fast den funkar faktiskt till tjejor med). Och givetvis lite klänningar till damerna också. Klicka på bilderna för förstoringar, klicka HÄR för att gå in och bjuda på nåt! And puhleeeease do.








3 kommentarer:

Lina sa...

åhh, Frida, jag älskar dig och ditt sätt att skriva!

Vintagesmulor sa...

Åh vad snällt, tack! :) <3

Anonym sa...

Längtar efter nästa inlägg. Du är fantastisk.