fredag 25 december 2009

Vintagesmulors julkrönika

Att fira jul hos mina svärföräldrar är lite som att praktisera på Perfekt Jul AB. Varenda element som "ska" finnas i ett juligt hem finns där. Inget ont om jularna hemma hos min familj, de var riktigt härliga de med. Och i början var där också jul, jul, strålande jul. Det var bara det att till slut var det ingen som riktigt orkade anstränga sig. Det började med att granen (i plast) slutade tas fram. Den låg långt in i klädkammaren och äh, jobbigt. Vi la klapparna på en stol istället (OBS SANT!). Och julpyntskartongen stod bra där den stod. Man ska ju ändå snart ta ner allt! Vilket man inte gör. Och så är man sista huset som har kvar tomtar i fönstren. Man blir en grannattraktion i huslängan. Och i hetaste juli har man blivit blind för adventsljusstaken och julstjärnan i fönstret. Men det har inte grannens hökblick. Nej, det var bara så enkelt att ingen orkade anstränga sig längre, så julpyntet dog av, mer och mer för varje år.

Men här, hemma hos svärfar och svärmor, behöver man inte anstränga sig alls, julen bara serveras åt en. Haha, nej usch vad hemskt det låter! Men det är faktiskt så. Man bara sitter i julefröjden och blir matad med diverse läckerheter i både flytande och fast form. Det är förväntan och det är julkänsla, men helt utan prestationsångest och med minimal julbakfylla (alltså den där tomheten när paketen är öppnade och julen är slut).

Jag tror jag ska börja inackordera min egen familj i Spångas julglädje. Smyga in dem en å en, år efter år. Bengtssons kommer inte veta what hit them, snart kommer julbordet vara proppfullt med hungriga Västeråsare som storögt petar på granan.
- Dän änte av plast dän, änte!

Julafton 2009 såg ut så här:
10.00 Besök på kyrkogården
11.15-12.15 Gå över till svärföräldrarnas grannar/vänner för att dricka dry martini. Eller vin för oss som inte gillade det. Äta julgodis och snacka skit.
12.15-14.15 Matlagning. Eller för mig som är latmask - sitta i en soffa och vila upp mig inför den stundande maten.
14.15-15.00 MAT! Det fanns typ 13 rätter till mig, trots att jag var den enda veggon. I övrigt var det fullt med konstiga fiskar och ålar, köttbullar, korv, potatis, sill, skinka, rödbetssallad... ja allt. Och snaps och öl förstås.
15.00-17.00 Kalle. Sen väntan på julklapparna. Svärfar somnade i sin rimstuga, vilket försenade utdelningen ytterliggare.
17.00-19.30 Julklappsutdelning, julklappsöppning, julklappsfrossa.
19.30-20.30 Fika. Julgröt. Gissningslek*. Slappande tills jag och Rullebör begav oss hemåt.

* Gissningsleken är en tradition som snabbt blivit min favorit. Det går till så att svärmor köper nån liten pryl (inte för dyr) och slår in. Vi andra ska sedan gissa vad det är. Paketet går runt från person till person, man får en gissning/fråga per runda. Sen lämnar man över paketet till nästa person som då får klämma och gissa. Man får bara ställa ja- och nej-frågor som alltså ska leda en fram till vad det är. Den som gissar rätt får paketet! Det börjar alltid trevligt och uppsluppet. Sen kommer kluriga frågor som svärmor får svårt att svara ja eller nej på. Hon börjar tveka, vill svara njae, (vilket inte är tillåtet), Ruccola börjar ryta om REGLERNA, svärmor undrar varför det alltid blir så här, och jag skrattar mig till kramp.
- Kan man ha den till matlagning?
- Har jag en sån här hemma?
- Är den gjord av plast?
- Tillhör den mineralriket?

Nja. Njaee.. Jag vet inte. Nja. Eller va?

- REGLERNA! JA ELLER NEJ! Rugge högröd i ansiktet. Och så vinner någon annan! Då är det justitiemord! För den VAR ju gjord av plast och hade han bara fått ett klart svar där så hade han faktiskt vetat att det var en handukskrok. Och svärmor undrar varför det alltid blir så här.

Här kommer den feta listan med julklappar jag fick:
  • Samsung S5230 rosa
  • Textilpennor
  • Sytråd i alla möjliga färger
  • Massor av ansiktsmasker
  • Body butter från The Body shop
  • Ett par lila mocka-handskar
  • En etikettpistol (som man sätter fast prislappar i kläder med)
  • Massor av plastfjuppar till pistolen ovan
  • Minneskort till mobilen
  • Minneskort till kameran (4 gb)
  • Rosa ryggsäck/dragväska
  • Textillim
  • 1 trisslott (vann 50:-!)
  • 1 flaska vin
  • 1 ögonskugga från viva la diva
  • Sminkborttagningsservetter

Bortskämd? Ja! Nu kör vi bildkavalkad!


Tomte!

Hängande tomtar.

Julrim till mig. Det var en pekskärmsmobil!

Ett till julrim till mig. Eller... det var ett Seinfeld-citat. <3> (Citat från avsnittet The Butter shave.)

En bit av min julklappshög.

Kreativaste inslagningen stod Hanna för. En rosett i syntethår prydde Kicksplastpåsen! :D

Mmm.. julmat.

God fortsättning på er!

4 kommentarer:

Marina sa...

Vilken härlig jul ni har haft. :) När jag tänker tillbaka på våra jular så är det alltid samma jul som dyker upp först. Kan du gissa vilken?

Vintagesmulor sa...

Magsjuke-julen? :D

Rebecka sa...

Låter som en underbar jul. Ungefär vad mina svärföräldrar också erbjuder(mycket skumt).De lyckas dessutom smuggla in julpynt i form av julklappar till oss varje år.(jag tror de vill förvandla oss till julmonster) I år fick vi en stor tomte i alpacka som deras hund nästan åt upp.

Jag måste dock kommentera sista bilden. Man ska INTE göra Dry Martini på Gordons Gin. BIG NO NO!

Vintagesmulor sa...

Rebecka: Haha, låter grymt! Tomte i alpacka, vem behöver inte det liksom?

Angående Martinin.. Jag vet ingenting om det, jag drack vin!