tisdag 1 december 2009

Loppisstrategi.

I helgen var jag och Ruck-rack på loppis! Oj oj oj vad vi fyndade. Allt kommer dyka upp på Tradera, det ska bara fotas och beskrivas. Så det är det jag har fullt upp med. Nedan syns fynden från lördagen, söndagens skörd är inte fotad. Däribland: en pälskrage, en The Bridge-väska, tre portföljer, marimekko-klänningar och massa mer.



Jag blir så stressad när jag köar för att komma in på loppisar. Varje person som går in före mig är en potentiell fyndstjälare. Men som ni ser fick jag ändå med mig en del.

Jag och Ralle diskuterade strategin dagen innan. Vi ritade på en whiteboardtavla, likt fotbollstränare inför stora matcher. En karta över lokalen. En analys över motståndarna (de andra loppisbesökarna) - vi hatar dem. Ett klart mål: fynda. Vi skulle dela upp oss så snart som möjligt innanför dörren, Raskens skulle ta ett ganska snabbt högervarv runt och scanna efter uppenbara fynd. Han är lång som en stång och kan således utnyttja sin längd till vår fördel. Jag skulle ta ett vänstervarv och kika lite mer noggrant, på golv och i lådor, eftersom jag är kort. Sen skulle vi gå ett varv tillsammans så att han kunde visa fynd han inte varit helt säker på och som jag kunde godkänna eller neka. Det var det stora rummet, det lilla rummet tog vi tillsammans, då tog vi varsin sida i gångarna. Med militärisk precision sökte våra blickar över högar med trasiga he-man-gubbar och stångar fyllda av noppiga Lindex-plagg. För någonstans därinne finns kanske guldkornen, en 50-talsväska eller en 60-talsklänning.

Efter några timmar var vi helt slut och kunde dessutom inte bära mer. Då är man fan klar. Så vi begav oss hemåt, för att vila upp oss och badda händer som blivit såriga och valkiga av allt bärande. Fötter ömmande av allt spring på betonggolv och huvudet kaputt av anstängning. Vila. Nästa dag var det nämligen dags igen. Åh, jag älskar mitt jobb (läses helt utan sarkastiskt tonfall)!

Dagens tips: knytblus och levis-skjortor! In och köp julklappar till dig själv och andra, nu nu nu nu. KLICK!








4 kommentarer:

Ullis sa...

stänger!! :D

faan.. den där knytblusen hade varit... ultimat. om jag var kurvig som en... bläckpenna :C uuu.. mer tjockissnyggaknytblusar!

Vintagesmulor sa...

De snygga tjockiskläderna behåller jag så klart själv. ;D

Jesper G sa...

Hejsan! Jag gillar verkligen den gröna adidasväskan som är på översta bilden i detta inlägget! Kommer den ut på tradera också?

Vintagesmulor sa...

Tjena Jesper! Det var tänkt så, en tjej på ett forum har dock visat intresse. Men skicka ett mail till mig på vintagesmulor@gmail.com så kan vi diskutera saken!