söndag 2 januari 2011

Nyårspartaj!

Då så. Nu har vi sagt hejdå till 2010! Kommer kännas konstigt att skriva 2011, det ser ju jätteknäppt ut. 20 11. Som en kod för nånting. Mord med smörkniv.
- We have a 20 11, copy!

Jag och Rax var bjudna på storfest hos hans kompisar, Carro och Martin. Vi hade med oss varsin present till dem, det var en kombinerad julklapp/värdpresent/förlåtattviglömdevinflaskanviskullehaftmedosssist. R hade pysslat ihop fina etiketter med rim till paketen. Kan du gissa vad som fanns i det här paketet? Svaret finns längst ner i inlägget!*



Carro fick den här lilla smyckesasken:


Hennes etikett:


Vi var 18 pers i en 2:a, visserligen rätt stor men ändå. Det krävdes lite organisation. Så alla gäster fick ett område som de hjälpte till att ansvara över: förrätt, huvudrätt, efterrätt, kaffe osv. Rask var ansvarig för vinet. På min lapp stod "snacks". Skönt! tänkte jag först. Det kan jag ju inte fucka upp. Men sen: äeeh vänta nu. Vad är det här för pik?! Jag blev samhallskvoterad! Snacks liksom. Hälla upp chips ur en påse i en skål. En unge skulle klara det, en APELSIN skulle klara det. Mina bordsgäster diskuterade hur de skulle tillaga köttet och jag kände att jag var längst ner i hierarkin. Tills jag hörde en kille säga:
- Jag är ansvarig för vattnet!

He he he. Jag var inte LÄNGST ner ändå.

Det visade sig dock att snacks var lite mer än bara chips. Det var knäck och några slags praliner av vit choklad och saffran. Dessa skulle delas ut och sen ställas tillbaka i kylen. Svårigheten i chipsuppgiften låg inte i själva utförandet, utan helt enkelt i att komma ihåg att ta fram dem.

Jag misslyckades kapitalt. När det var snackstime satt jag i ett sovrum i 3 timmar och pratade vintage (den var oväntad va?), KD, homeopati samt huruvida en av gästerna haft på sig bandana en gång för 6 år sen (det var två röster mot och en röst för). Så när jag väl lallade ut hade någon annan gjort mitt jobb. Kändes pinsamt. Speciellt med tanke på att vatten-killen tog sitt uppdrag sjukt seriöst och sprang runt och servade iskallt, kolsyrat vatten under HELA festen. Plötsligt sjönk jag i hierarkin igen.

Nästa fest är det nog bäst om jag är ansvarig för nåt mindre. Typ.. sugrör. Och klarar jag det kan jag bli befodrad till drinkpinnar året efter.

Maten fick vi inga bilder på, eftersom vi båda var i någon slags matpsykos. Till förrätt fick jag kronärtskockshjärta, till huvudrätt tonfisk med någon potatisgrej (som var så god att jag nästan fick hallisar) och grönkålssallad, till efterrätt saffransparfait och punschparfait.

Drack massa vin. Och vatten. Kände mig som jesus. Pratade privatiserad sjukvård, vintagehattar, bajs, etc etc etc. Som man gör. Eller som jag och tre till gjorde medans de andra dansade. När jag kom ut hade Rårakan knytit upp sin fluga och knäppt upp skjortan. Tydligen hade han vid ett tillfälle dansat med flugan spexigt knyten runt huvudet.

Jag är kluven till det här med att lägga upp festbilder. Jag vill själv inte hamna helt rödvinssvullen, med hängbuk och trippelhaka, gapskrattande med grönkål mellan framtänderna på någon främlings blogg. Och även om jag och Rupp givetvis bara tog snygga och smickrande bilder så känns det lite.. ja jag vet inte. Det känns inte bra att lägga upp bilder på folk utan att fråga först. Någon kanske har ljugit om var de var på nyår och så smackar jag upp massa bildbevis. Eller så kanske de bara inte vill ha sin nuna strösslad över the internetz.

Nåväl, jag tar better safe than sorry och hänger bara ut mig och R. Och vinglas.
Ruskprick i sommelierkostymen - uppkavlade ärmar och förkläde.



03.18, puss på världens bästa Rävsax!


Runt 04 började vandringen hemåt. Givetvis missade vi vår tunnelbana precis och fick vänta i 25 minuter. Aaaah! Ni som inte bor i Sthlm kanske inte har det så, men här i stan är det i alla fall spyfest varje helg. Ju närmare helgens epicentrum (runt 02-tiden natten mellan lördag/söndag) man kommer och ju närmare stadens centrum man kommer, desto mer spyor blir det. Varför tror ni det heter Spy bar egentligen? På T-centralen och vid Kungsträdgården får man för åka slalom runt spyorna. Nyårsafton, eller spyårsafton kanske man ska kalla det, verkar vara alla spygladas högtid. Såg det ena maginnehållet efter det andra. Not nice.

Sen hem och gnugga av sig sminket (läs: smeta ut det i ansiktet) och brutaldäcka runt 05.30. Hade en himla grym kväll måste jag säga!


Gott nytt år på er alla läsare, nu kör vi.





*Greven av Monte Cristo, 2 böcker.

6 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Du verkar haft en fin nyårsafton! God fortsättning!

Anna sa...

Låter ju helt underbart! Minus spyfesten då. Själv var jag den enda nyktra på en fest som mer liknade en cirkus, en dålig cirkus. Hah. Så jag blir lite avundsjuk när jag läser om din ferre.

lovisa/polichinelle sa...

jag säger bara ja ja ja! (och frågan var om du skulle hälsa på mig!)

Vintagesmulor sa...

Amanda: Ja, det var superkul! God fortsättning till dig med. :)

Anna: Haha, en dålig cirkus? Låter visserligen intressant... Är det typ när clownerna tappar lösnäsorna och så=

Lovisa: Underbart! Vi får styra upp det! :)

Cornelia och bitterheterna sa...

Hahaha! Åh, ett fint nyår med andra ord.
Och den turkosa är mycket tjusig!

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

hahaaaaa! Är det därför det heter Spy bar! Misstänkte det!
Jättefina etiketter.