måndag 31 januari 2011

Roliga jobb

Jag har redan mitt absoluta drömjobb. Det är som att jag har hittat på det själv. Och det har jag ju faktiskt också!

  • Gå på loppisar
  • Shoppa
  • Fotografera
  • Skriva

Och få betalt för det. Men ändå gillar jag att kolla runt på Arbetsförmedlingen. Det finns ju himla många roliga jobb. Som det här t. ex:


Betjänt! Finns det verkligen såna?

När jag skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen för några år sen skulle man skriva inom vilket område man var kunnig/ville söka jobb. Jag ville välja ungefär: "något inom mode". Det gick inte. Man var tvungen att klicka sig vidare genom kategorier och underkategorier och underunderkategorier. Till sist satt jag där i en återvändsgränd och var tvungen att välja om jag var modist eller handskmakare.

Jag förstår att det är smidigt om man är så specifik som möjligt, men är det inte rätt vanligt idag att folk har lite allmänna kunskaper och färdigheter inom flera områden? Det lär ju vara mer vanligt än att man är utbildad handskmakare.

Hursomhelst är det roligt att kolla runt på ams.se. Vissa yrken har man aldrig ens reflekterat över, vissa känns bara helt fel att hitta på AMS. Dessa yrken har alla varsin egen kategori:
  • Krematoriemästare
  • Akrobat
  • Buddhistpräst
  • Textilkonstnär
  • Mimartist
  • Mimpedagog
  • Krigsarkivarie
  • Tävlingsryttare
  • Djurskötare, får

Tilläggas skall att det inte ligger några jobb ute för sökning i någon av ovanstående kategorier.

Puss!

5 kommentarer:

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Fan, jag som ville bli mimpedagog.

Ordverifieringen till det här är "opillat"!

amanda löwenberg sa...

Haha vilka underliga jobb! Det finns ju de som jobbar med att sätta namn på färger och smink! Finns det några såna jobb?

Lisa sa...

Jag som siktade på buddhistpräst/akrobat. Damn.

Vintagesmulor sa...

afiori: Du får hålla koll, det kanske kommer in nåt! Och konkurrensen lär väl inte vara stor. Eller vad vet jag, Arbetsförmedlingen kanske är full av arbetslösa mimpedagoger.

Amanda: Ingen aning! Men det har säkert en egen kategori.

Lisa: Haha! :D Skön kombo.

Sälen/Bögen: Hahaha, prova kattmat. Why? "Det här smakar äckligt, det blir bra!" eller? Textilkonstnär i sig är ju inte ett superkonstigt yrke, men det känns konstigt att få jobb via AMS som textilkonstnär.

Dock finns ju stylist också som egen kategori och det kan jag tänka mig att många skulle garva åt. Så jag ska väl inte kasta sten i glashuset.

Vad roligt att du kommer ur läsargarderoben! Kommentera mera så blir jag glader varje dager! <3

Vintagesmulor sa...

Sälen/Bögen: Det finns så mycket konstiga jobb! Måste nästan googla upp den där dokumentären du pratar om, den låter fantastisk.

Å andra sidan har jag kanske inte världens vanligaste jobb heller. Gräva bland gamla kläder att sälja vidare. Finns nog många som tycker det är både äckligt och helknasigt!