torsdag 3 februari 2011

Fejk MLP's

Eftersom jag var barn sent 80-tal och tidigt 90-tal lekte jag förstås med My Little Pony. Så här i efterhand förstår jag inte riktigt vad man gjorde med dem. Jag gillade aldrig riktiga hästar, var absolut ingen hästtjej. Men förmodligen handlade det väl mest om att kamma manen och lukta på dem (de luktade plast, mmm, 80-talets motsvarighet till blommor).


Nuförtiden finns det många i min ålder som samlar på dess ponnysar. Det kan vara en guldgruva om man hittar rätt hästar i bra skick (det finns dem som betalar TUSEN kronor för en liten plasthäst!). Så jag brukar alltid kika efter dem när jag är på loppisar. Så här kan de se ut t. ex:



Men eftersom det var (och är) en populär leksak finns det hur många kopior som helst. Den ena fulare än den andra. I helgen såg jag några riktigt läskiga. Från sidan är de väl okej. De ser ut som att de fått gå i specialklass kanske, men snälla och söta i alla fall:

(den här ovanför ser ut som den nöjt säger "mmmmmmm")



Men framifrån....


HJALP! Ser ut som en otrevlig och puckad flodhäst!


Det var en läskig upplevelse. Det var allt jag ville ha sagt, cirkulera nu, här finns inget att se.
Pöss!

7 kommentarer:

Cornelia och bitterheterna sa...

Tänkte precis säga det: Det där är ingen pony! Det är en lätt förståndshandikappad flodhäst!

Angeliqa sa...

Åh! Jag samlade på MLP's ett tag under tonåren. Köpte in från tradera och så. Men de nyproducerade är groteska. Det är nästan så jag funderar på om inte barnen blir rädda för dem istället för att förälska sig i dem. Riktiga MLP's skall det vara!

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Ååååå jag gillar dem fortfarande! De riktiga, alltså. Hade även en såndär knasig liten sjöhäst som bara tippade omkull men kunde simma med badring runt sjöhästmagen.

Rulltårtan sa...

Det där är ju Miss Piggy!

http://fatadelic.files.wordpress.com/2008/10/misspiggy.jpg

Vintagesmulor sa...

Cornelia: Borde jag kanske ha adopterat stackarn? :(

Angeliqa: Ja jag tycker likadant. Men är det inte bara för att vi är uppväxte med the real thang och därför är partiska? Precis som gamlingar (läs: såna som jag) alltid tycker att ny musik är hemska oljud och gammal musik är ljuvlig och RIKTIG.

afiori: Haha åh, en sån hade jag med! <3 Sjöhästen alltså. Den var nog min favvo, fast den var om möjligt ännu mer meningslös än de vanliga hästarna.

Räkskalet: Haha! Rätt likt faktiskt. :D

Isobel sa...

Nej, den sista med den där överdrivna makeupen påminner mig om Heidi från Meet The Feebles! XD

wee sa...

Åh! My Little Hippo!