torsdag 10 februari 2011

Att göra:

Varje morgon sätter jag mig vid min dator och skriver ner vad som ska göras på min ATT GÖRA-lista. Jag har även en tom AVKLARAT-lista dit jag flyttar alla utförda göromål. Mest för att jag ska få en överblick, men också för att det är väldigt tillfredsställande att i slutet på dagen se på allt man fått gjort. Jag skriver upp det mesta, stort som smått, allt som tar minst 20 minuter att utföra.

Jag har också en lista med Ständiga planer. Sånt utan deadline, som ska göras "nån dag". Folk och företag som ska kontaktas.




Jag har även en lista med rubriken MÅL. Men den är så himla hemlig att jag inte ens vågar ta en screenshot på den. Man vill ju inte jinxa nåt. Det är dock bra att ha i ögonvrån när motivationen tryter.

Hur håller ni koll på allt ni vill få gjort? Har ni några bra "få ändan ur"-tips?

4 kommentarer:

lovisa/polichinelle sa...

jag försöker involvera andra människor i mina planer. tillexempel om jag vill komma upp någorlunda i tid på morgonen: boka in en promenad med en kompis klockan 10. behöver jag plugga? boka biblioteksdejt med en kompis som också måste.

angående städning har jag bestämt mig för att disken måste göras så nära inpå käket man orkar (funkar dock sådär), men jag och björn kör iallafall varannan gång bättre nu än förut. städning: FÖRSÖKA plocka undan lite varje dag, det blir väldigt snabbt stökigt när man har massa massa grejer på 27 kvm... du vet säkert hur jag menar. dessutom har jag en städdag då jag dammar, dammsuger och städar toaletten. passande nog har jag även lagt denna som min hårtvättsdag, så på fredagar skiner både mitt hem och mitt hår inför helgen!

camilla sa...

jag brukar försöka tävla med mig själv, liksom "okej, nu är klockan 11, om en timme ska jag ha städat undan kläder, bokat tvättid, diskat, kommit på dagens middag, ringt ett samtal, dammsugit och städat toaletten, GO!" det gör det lite roligare, och det blir som ett test varje gång i hur effektiv jag kan vara på kortast möjliga tid. senast igår gav jag mig en halvtimme att duscha och klä på mig, dammsuga och städa toaletten. det gick väl sådär, men jag fick det gjort i alla fall, vilket ändå är huvudsaken. ibland det jag till att städa när jag är förbannad eller arg också, att bli förbannad på dammsugarslangen för att den inte hänger med gör liksom ingen skada alls, och botar ilskan rätt fint.

jag gillar din idé med avklarat-listan, den tror jag att jag stjäl nu på direkten ;)

Vintagesmulor sa...

Åh, mycket bra tips från både Camilla och Lovisa!

@Lovisa: Att involvera andra personer = fasen så smart. Då får de liksom vara ens motivation när man själv inte har någon. Det där med städdag lät bra, men det kräver ändå ett visst mått av diciplin. DÄR kör jag att involvera andra. Bjuda över någon på kaffe så man måste skrubba bort den värsta skiten i alla fall.

@Camilla: Mycket smart! Jag är en tävlingsmänniska som satan, det där ska jag absolut testa. Jag drar så lätt ut på saker och ting annars. Men är det TÄVLING så är det andra bullar! Nu ska jag se hur mycket jag hinner göra innan klockan 11. :)

Anna sa...

Jag har faktiskt anammat denna idé senaste veckan, och jag kan säga att det hjälpt mig väldigt mycket! Till exempel har jag skrivit en tentafråga om dagen, bara för nöjet att få flytta över den till "avklarat"-listan. Jag har även fixat praktikplats en ringt viktiga samtal. DOCK, måste jag även skriva upp saker som tar under 20 min... typ... plocka ur diskmaskinen... skriver jag det måste jag även skriva, plocka iii diskmaskinen. Min självdiciplin suger. haha.