onsdag 2 mars 2011

Myter om styling.

För några veckor sedan gjorde jag en portfolioplåtning med Peter, en jätteduktig fotograf. Jag stylade förstås. De första bilderna jag fick var bilderna nedan. Tycker de blev himla fina!

Har fått kommentarer om att "jaha, men du som stylist gjorde väl inget?", vilket jag tycker är lite tråkigt. Om än en vanlig syn. Jag hade den själv för bara några år sen.

När man gör fotograferingar är det ett samarbete mellan flera personer. I dessa portfolioplåtningar handlar det om att välja tema, göra moodboard och sedan genomföra själva plåtningen. Mitt jobb som stylist är att tolka temat och känslan genom kläder och accessoarer. Jag måste även försöka komma på hur dessa ska användas. Man kan t. ex fylleknäppa koftor (alltså knäppa dem fel), vira kjolar runt halsden, sätta klänningar bak-och-fram. Det gäller att se vad som passar. På dessa bilder var det t. ex min idé att hänga halsbandet bakom ryggen.

Det handlar även lika mycket om att plocka bort som att sätta dit. Eller, nästan MER om att plocka bort skulle jag säga. Skala av, skala ner, plocka bort. I de flesta fall ska stylingen inte ta så jävla mycket plats, utan smälta in i helheten. Det är kanske det som är felet när jag lägger upp bilder här. Jag lägger fokus på mitt arbete, därför är det förstås det ni kollar på.

En annan myt är att det svåra med styling ska vara att klä på modellen. Det är det förstås inte, det är ingen stylist som påstår att det är svårt att hänga ett halsband på en modell. Det svåra är att välja ut plagg och accessoarer, att sätta ihop dessa så att de matchar temat och så att det blir en snygg bild. Det känns dock inte SVÅRT när man ser snygga bilder. "Bara att hänga på ett armband, skulle väl jag också kunna göra".

Klart det känns lätt när man ser fråga och svar, tal och facit samtidigt.




Stylist: Frida Walström, vintagesmulor.se
Fotograf: Peter Bengtsson Knochenhauer
MUA: Karin Törnqvist
Modell: Helena Rosenblad

7 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Jättefina bilder och bra skrivet! Det är lite så med mitt framtida jobb som informationsdesigner, om man tänker på att det är designat är det inte bra gjort, för allt ska bli en helhet som man inte tänker på är bra.

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Ååå! De här är jättefina!
Intressant också att både Törnqvist och Rosenblad var inblandade :-o

Jättefint, hur som helst. Stylish. Understated.

Kajsa sa...

svar; klart man får läsa barnböcker när man är 25, då kanske man till och med upptäcker en ytterligare dimension med dom! :)

Stephanie sa...

Fina bilder.

Vintagesmulor sa...

@Amanda: Precis! Men man vill ju ändå skryta lite med sitt arbete. :)

@afiori: Du menar växttemat i namnen? Jag kan byta namn till nyponros så jag passar in! Tack!

©Stephanie: Tackar! :)

Beatrix sa...

vackra bilder.

emmi sa...

bra inlägg och otroligt fina bilder!