måndag 28 mars 2011

Scener ur ett samboskap pt12.

Det var ett tag sen jag bjöd på en inblick i den ultimata tvåsamheten som samboskapet är. Men häromdagen pågick en mycket viktig diskussion i ~45 minuter som jag måste dela med mig av. Det handlade förstås om något som berör oss alla i dagens samhälle. Något som du själv säkert funderat över och kanske tagit ställning för/mot. Något som splittrar familjer och skördar offer. Jag pratar förstås om muffins.

R: - Fan vad jag föraktar muffins.
F: - De vill nog inte ha chans på dig heller.
R: - Jamen, det är ju världens mest meningslösa bakverk!
F: - Ursäkta? Mannen som älskar finska pinnar vill dela ut pris i meningslösa bakverksklassen? Det här känns lite som när Lasse Kronér kallade Let's dance för ett mupprogram trots att han själv lett Doobidoo.
R: - Finska pinnar är i alla fall ärliga med vad de är. Ja, de är lite torra...
F: - LITE?!
R: - Ja, de är lite torra men de står för det. Muffins försöker låtsas att de är saftiga, trots att de bara är.. blöta. Och ändå smuliga. Det är som att man tagit en äppelpaj, skrapat av alla smulor, dränkt dem i vatten och format dem till muffins.
F: - Don't quit your dayjob, Martha Stewart.
R: - Dessutom är det hela kulturen runt muffins som stör mig. Det är samma tjejer som "äter en sallad" som också "äter en muffin", eller nej förlåt, "en CUPCAKE". Det är ju bara en sockerkaka med någon karamellfärgad sockerlösning ringlad över! Men sockerkaka skulle man aldrig köpa, det är för gammalt och mossigt, nej, en CUPCAKE ska det vara. För att inte tala om matmuffins.
F: - Det är ju gott?
R: - Men det är ju inte mat och det är inte en efterrätt! Det är som en äcklig och bollformad macka utan pålägg! Mmm, GOTT!
F: - Jag gillar muffins.
R:
- Du bara tror att du gillar det, eftersom du är tjej. Ni är indoktrinerade att gilla muffins och katter och sallad.


Observera att detta bara är ett utdrag, skulle jag skriva ner hela diskussionen skulle jag vara tvungen att ledigt idag. Muffins är uppenbarligen ett hett ämne som man kan säga mycket om. Något för Debatt att ta upp kanske? Skit i kärnkraft och skolan, det finns faktiskt viktiga bakverksfrågor att ta itu med!

8 kommentarer:

Medelklassman sa...

Jag är med din motpart i det här fallet. Det var ju svinbra argument.

Vintagesmulor sa...

Oväntat att ni MÄN gaddar ihop er! >:( Det är väl som man säger, muffins är från venus, män är från mars.

Sofie sa...

Jag vet inte ifall jag är elak som nu skriver min åsikt. För som 19 årig tjej måste även jag hålla med motparten. I alla argument. Och i hans muffinsförakt. Det är torrt socker och mjöl i min mun. Smakar sällan något. Ibland citron. Om man har otur. Man köper en som är brun och hoppas på choklad. Nä. Det var en brun sockerkaka. Fast ändå så mycket tråkigare än sockerkaka då det inte ens knastrar om sockret. Förlåt. Men även jag upplever muffins som.. Ja. En stor brödbit. Utan någonting. Är det frosting uppepå är den oftast krämig och fin sådär - men lika smaklös den (annat än ren syndig sötma).
Njäääääääääää. Förlåt. Jag går med männen i denna fråga

Vlad sa...

"Men det är ju inte mat och det är inte en efterrätt! Det är som en äcklig och bollformad macka utan pålägg!" - aaah fantastiskt. Det får mig att tänka på vad Brittany i Glee säger om frukost för några avsnitt sen:

"Sometimes it's sweet, sometime it's salty. What if I have eggs for dinner? What is that?"

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Men herreje, var har karln din ätit muffins egentligen?

Felicia sa...

Ta med honom till Muffinsfabriken vid hornstull. Få honom att äta en värmd toscamuffin. Mmm.

hekkonen sa...

Åh vad skönt att höra att även mina systrar håller med mig! Med tanke på detta och att jag idag var på genusföreläsning vill jag revidera mitt påstående att bara tjejer gillar muffins. Sanningen är snarare att vi lever i en muffinsnormativ värld där den blötsmuliga hegemonin råder och vi måste bjuda aktivt motstånd genom transgressiva handlingar. Själv deltar jag i kampen med mina finska pinnar men även hallongrottor, wienerbröd och dammsugare är ett kaxigt finger i röven på det militär-industriella muffinskomplexet.

Vintagesmulor sa...

Sofie: Jag uppmanar till en öppen debatt. Muffinshatare såväl som muffinsälskare ska kunna uttrycka sina åsikter, i den frågan vill jag verkligen att min blogg ska vara en fristad.

Vlad: Eller hur! Frukost kanske ska bli nästa diskussionsämne här.

afiori och Felicia: Mina muffinsälskare in crime! Skönt att några är på min (alltså rätt) sida.

hekkonen: If likin' muffins is wrong, I don't wanna be right <- ska jag trycka på en t-shirt.