måndag 25 juli 2011

Nej, Din Sko, inte än.

Det kvittrade till i mobilen idag:
Hej! Nu har höstens nyheter kommit in i våra butiker! Massor av fina boots i olika modeller.
Din Sko tryckte ner mig rejält i skorna med sitt till synes oskyldiga lilla reklamsms. Höstens nyheter. Var tog sommarens ändlösa ballerinaskofrossa vägen? Höst?

Som svensk är man (eller blir, om man är inflyttad) programmerad att leva för sommaren. Ladda upp med B12 under 3 knappa månader sol för att överleva 9 månaders liv med snö, is och mörker. Man måste ta tillvara på varenda solsekund och verkligen PRESSA sig iväg till stranden även när man inte vill, för annars kommer man ångra sig när chansen inte finns att göra det längre.

Jag vill inte go all Ledin on ya asses, men sommaren är kort, det mesta regnar bort. Nejmen, allvarligt, det är 25 juli idag. Det borde vara högsommar, jag borde sitta och svettas någonstans. Grinig över den här JÄVLA värmen som kokar min hjärna. Istället sitter jag här i raggsockor och tjocktröja och har inget problem alls att tänka. Tyvärr.

Jag gillar hösten - PÅ HÖSTEN. Men jag vill tröttna på sommaren först. Jag vill vara spyless på grillfester och parkhäng och sand i skorna. Jag vill känna mig klar med att det är ljust och varmt hela tiden. Vill längta efter att frysa.

Häromdagen såg jag barn som var ute och lekte. Iklädda overaller. OVERALLER! Föräldrar borde behöva oroa sig över överhettning av de små liven, inte köldskador. Det är mitt i juli. Måste upprepa det för mig själv, för det finns inget annat som påminner mig om det. Försöker ändå tänka att det här är en tillfällig vädersvacka, det repar sig, det tar sig, snart så. Snart brakar sommaren in och värmechockar sig in i våra hem och upp på Aftonbladets löpsedlar. Lyckas lura mig själv rätt bra, ända tills jag får sms från Din Sko. Det går säkert bra att sälja höstskor nu, så jag förstår er vilja att börja redan. Men snälla, vänta lite. Om vi ignorerar årstidselefanten i rummet ett tag till kanske hon ger sig och går.

Från juli -10 i skärgården

3 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Stackars barn! Konstigt att ta med dem så att de får leka i overaller! Jag vill också tröttna på sommaren först, men så är det ju jobbigt när man är ledig och det är dåligt väder och sen är det fint när man jobbar!

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Jävla skit.
DET MÅSTE VARA SOMMAR NU.
LÄNGRE. Mycket mer och längre. Går för fort, regnar bort, fan fan där är vi igen inte med en glass i min mun och sandaler av plast, med sockar på fötterna och en kopp varmt te. JAG PROTESTERAR. Jag står inte ut med vinterhelvetet som följer och som får mig att försvinna ett halvår till. Fy fan.

Vintagesmulor sa...

Amanda: Precis så är det, vädret och semestern är då aldrig överens. Men den här veckan ska det vara fint, så försök klämma in lite ledighet!

Afiori: Jag protesterar också. Inte ÄN för fan! :'( Behöver minst en månad till, MINST!