måndag 4 juli 2011

Vi vegetarianer äro missionärer för en högre moral!

Igår var jag och R till svärföräldrarna för att fira min födelsedag i efterskott. Jag fick givetvis massa god mat, fina presenter och god tårta - som alltid. Bl. a fick jag den här roliga boken som tillhört svärfars mamma. Det är en vegetarisk kokbok från 1924.



Min första tanke: fanns det vegetarianer före 1970?! Efter en bläddring i boken verkar det ha varit lite... speciella människor som var veggo då. Det var inte för djurens skull, det fanns inte en tanke i de banorna. Bokens författare anser att kött är sjukligt och äckligt på massa olika sätt. Kött gör oss feta, sinnessjuka och svaga. Betänk att det på den här tiden inte fanns quorn eller andra lyxprodukter, så det var inte ett hellattjo alternativ att vara veg.

Jag tänkte att jag framöver kan underhålla med lite urklipp ur den här fina boken. Som inte bara bjuder på recept, utan även om vetenskaplig "fakta", varningar och dagsmenyer. Låt väl smaka!

Veggos är moralens väktare

Vegetarisk kost botar sinnessjukdom

1 kommentar:

Joakim sa...

Alltid kul att läsa gamla uppslagsböcker.