söndag 12 april 2009

Tjat, prutande och en 50-årig kjol.

Ämen nu är ni väl lite sega? Fler bidrag till tävlingen tack! Det är ju superenkelt, rimma lite och vinn! Skicka länken vidare till era vänner också. Jag kan försöka få igång er, ska spåna fram nåt snabbt:
"Jag gillar kanske inte din blogg,
men ge mig vinsten och en fet grogg."


Nå väl, jag ska inte tjata. Eller jo, det ska jag, men inte just nu. Nu ska jag tjata om sommaren! Fyfan, den är ju nästan här. Helt otroligt. Solen skiner långt in på natten (well, TYP iaf). Jag längtar efter ljumma nätter och söta drinkar, små dagsutflykter, bad, ja, jag längtar t o m efter att smälta bort i nersvettade lakan och bli söndertuggad av myggor! Slap a fästing on me så kör vi, jag är redo.

Jag och min mamma har spenderat hela påskhelgen på en loppis. Vi har försökt sälja alla udda prylar som ligger hemma, och det har väl gått sisådär. Jag försökte sälja en xbox med en jäääkla massa tillbehör som var värd ungefär 1300:-. Jag satte en prislapp på 1200:- och tänkte ha en prutmån på 200:-, det är lite väl billigt egentligen men jag använder den ju inte, så vafan. I alla fall, fick såna sjuka skambud. Jag tycker visserligen att det hör till att förhandla på loppisar, men då mer att man tar famnen full av udda strumpor och hackiga vaser och malätna prydnadsgetter och batterier från -76 och säger: "du får 50 spänn för allt", snarare än att man erbjuder någon en hunka för nåt som är prissatt till 1200... För ja, när jag säger skambud så menar jag verkligen skambud. 200:- var det en som erbjöd mig! Jag skrattade bara, för det var ju ett skämt för mig. Då får jag mer för bara hälften av tillbehören om jag lägger ut det på Tradera.

Det prutades till höger och vänster och min mamma är inte mycket för sånt, men hon lärde sig snart. Ville hon ha 15:- för en sak, prissatte hon den till 30:-. Trots att man har prislapp på så frågar folk alltid vad det kostar, eftersom de inte är nöjda med vad som står på lappen.
- Egentligen 30, men vi kan säga 20:-, säger man då.
- 15:-, säger de.
Och deal, då har man fått vad man ville ha för grejen till slut ändå. Det tar sin lilla tid, men man kommer inte undan dansen.

Veckans fynd är en kjol jag köpt från en söt liten tant. Hon använde den i början på 50-talet, men den passade henne inte längre så hon ville att den skulle tjäna någon annan de kommande decennierna. Den är röd med vita prickar, har underbara små volanger och sjunger sonetter om sommaren som komma skall (inte bokstavligen, men liksom symboliskt). Kjolen kommer åka upp på tradera under kvällen eller morgondagen, så håll koll. Och ja, ni kan ju kika redan nu, finns massa annat gott vintage där redan nu: VintageSmulor!

Här har ni bilderna, ut i solen med er nu! :* OBS! Klicka på bilderna för att de ska bli större!














Inga kommentarer: