lördag 21 augusti 2010

Stockholm - Tallinn - Stockholm.

Jag har varit i Estland! Det var jag, min älskade Rubbe samt min bror och hans tjej. Vi åkte en 40-timmarskryssning Stockholm-Tallinn-Stockholm.

Nu har jag kryssningshangover. Inte för att jag var full igår, nää. Men man blir så fantastiskt seg av att äta konstig färje-mat och knappt få någon friskluft och att bara se guld guld guld och heltäckningsmatta var man än kollar.

Vi sprang runt inne i Tallinn i 5 timmar eller något. Jag och Ragge ville givetvis se om det fanns några goa second hand-ställen. Och varför inte dela med mig lite av min nyfunna visdom?

Fridas second hand-guide: Tallinn
Så du ska åka till Tallinn. Gillar du 60-talsklänningar i glada mönster? Gillar du kvalitetsväskor i kraftigt skinn? Gillar du vippiga 50-talskjolar? Gillar du skjortor, kavajer och blusar av klassiska snitt? Gillar du kvalitetskläder i kvalitetsmaterial? Stanna i så fall hemma.

Redan när jag googlade inför Tallinn-resan fick jag dåliga vibbar, de enda sajter som ens nämnde second hand-affärer talade bara om en enda affär. Och den verkade vara nerlagd (det var den också, märkte vi när vi för säkerhets skull gick dit). Vi gick ändå runt och kikade och hittade faktiskt några affärer. Bl a Humana - som har jättemycket fint här i Sverige. Men i Tallinn var det katastrofalt. Likadant på de övriga marknaderna och affärerna vi hittade. Allt som fanns var urtvättade och noppiga Lindex- och H&M-kläder. Inget äldre än 2001 och inget nyare än 2005. Katastrof. Det verkar ju vara så att vintagekläderna stannar i Sverige, medan billighetskläderna skickas till Estland.

Vid slutet av shoppingrundan var både jag och Rulle så utsvultna efter något vintage-fynd att vi hade köpt VAD SOM HELST bara det var äldre än -97. Men det blev inget. Utom en flaska Dooleys och lite indiskt käk (som säkert var lite nyare än så). Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Tallin - men second hand-mässigt var det ett bottennapp av aldrig skådat slag. Om någon nu tycker att jag har fel så är ni välkomna att kommentera och tipsa om grymma vintage-affärer i Tallinn. Annars får VintageSmulor öppna en filial när vi blitt stora nog.

I övrigt har jag:
  • spelat airhockey
  • vunnit 80 kronor på en enarmad bandit
  • storögt kollat på krejsy-dansande människor i alla åldrar
  • blivit förhörd av en skånsk gubbe om varför det inte finns några glada nyheter
  • tuggat åksjuketuggummi som bedövade hela min mun
  • app-app-app!:at en man som påstod att danska är mer som en svensk dialekt än som ett helt annat språk
  • haft fickan full med sedlar (estniska - de tog slut efter att vi köpt typ en kopp kaffe)
  • övertalat Reagan att vi INTE ska köpa 80%ig fulvodka ("men varför inte, då behöver man ju bara hälften så mycket som om man köper 40%ig!?")
  • sett diverse uppträdanden och undrat om man ska vara glad för artisternas skull för att de kan försörja sig på sin hobby, eller ledsen för deras skull för att de jobbar på ett skabbigt kryssningsfartyg?
Det var Estland det.

Och justja. Tack tack tack alla som kommenterat, länkat och peppat om min kärleksförklaring till R. Ni fattar nog inte hur glad jag blir! Det är läskigt att öppna sig. Speciellt om kärlek, allt kan lätt bli klyschigt. Det är ju klyschigt att älska och bli älskad. Men det är väl så att vissa klyschor kan man leva med, lätt.

Nu kom jag att tänka på "skämtet" Rigmor körde hela resan: "det är inte lett att vara est, men balt". Buuuu!


Har förresten bytt ut en av reaktionsknapparna till Like. Och det finns delningsknappar under varje inlägg om du skulle vilja lura hit dina facebook-vänner eller bloggläsare eller så.

Och kolla vilken fin väska jag la in häromdan på vintagesmulor.se:


5 kommentarer:

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Herregud vad du skriver roligt. Bli reseskribent! Skicka det till någon tidning! Gör det!

Vintagesmulor sa...

Men aww, Maria-Thérèse! Var inte så snäll mot mig, jag blir mallig! :)

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Jag är inte snäll utan rättfram.

amanda löwenberg sa...

Haha så bra skrivet! Har funderat på att åka till helsingfors på kryssning! Kanske borde göra det snart!

Vintagesmulor sa...

Maria-Thérèse: Jag har lätt att tro på förolämpningar, känner att de alltid är sanna. Komplimanger däremot är svårt att ta in... men nog värmer de i mitt lilla hjärta ändå. <3

Tack Amanda! :D Här har jag skrivit lite mer om kryssningar: http://vintagesmulor.blogspot.com/2010/06/att-ga-pa-vattenheltackningsmattor.html

Tycker absolut att du ska göra det, det är skoj men konstigt. Nåt alla borde uppleva.