onsdag 22 december 2010

DPK x 2

Ni kanske minns mitt gnäll för ett tag sen om att jag inte hade någon ordentlig vinterjacka? Att jag drömde om att hitta DPK - Den Perfekta Kappan.

Så här skrev jag:

DPK ska vara varm och snygg och gratis tack. Insvängd vid midjan och därefter utställd. Med stora knappar och rund krage med fuskpäls. Svart eller röd med nån liten twist. Var finns du DPK?

Jag har varit på.. jag vet inte hur många loppisar och second hand sedan dess. Jag har provat minst 30 kappor, ingen har suttit bra. Jag har i stort sett gett upp.

Så kommer Rappe hem häromdagen med massor av kassar. Förutom att handla min favoritramlösa (Soda Streamen är paj), sojakorv och lyxig mörk choklad har han också köpt kläder. Till mig! En svart spetsklänning med rosett, satt helt perfekt. Och en kappa! Helt underbart fin, mörkbrun med stora knappar och en ljus fuskpälskrage. Den var inte storleksmärkt, men han hade chansat ändå. Båda grejerna var givetvis vintage.

Och den satt som om den var gjord för just mig. Lagom tajt för att inte sitta som en säck, och lagom otajt för att jag kan ha en tröja under. Den fyller alla kriterier - förutom att den inte är svart eller röd, men brun är ju färgen däremellan så jag tycker ändå att den rutan kan kryssas i.

DPK - Den Perfekta Kappan

DPK - Den Perfekta Killen!


8 kommentarer:

Vlad sa...

Vilken kappa och vilken kille! Får skriva till det på min lista över krav för att jag någonsin ska bli ihop med nån igen - kille som hittar grejer åt mig på loppis och second hand utan att jag behöver göra nåt.

Fiat sa...

Grattis! Både till kappan och till sambon. Jag fick gå och köpa min kappa själv på MQ eftersom att vintagescenen inte gav något. Och Frallan är så jäkla anal med sina jackor att jag inte ens vågar komma med ett förslag. Bäst för husfriden att vi handlar var och en för sig! Särskilt eftersom att han vägrar inse att jag har gått upp tio kilo sedan vi blev ihop...

lovisa/polichinelle sa...

både kappan och hekk passar dig som en smäck! (allt är sant som rimmer, särskilt i juletid)

amanda löwenberg sa...

Åh så fin den var! Kul att din kille köpte en jacka, undrar om min vågade köpa en klänning i julklapp till mig? Fortsättning följer...

Anonym sa...

Mycket fin kappa! Men vart är bilden när den är på? Och vilken jävla kille! DPK x 2.

Grattis till båda.

/ Helena

Ps: Mitt ord för verifiering nu är kines.

Vintagesmulor sa...

@Vlad: JA! Det är fan en av de bästa egenskaperna ever. Det och bra i köket.

@Fiat: Jag var också på väg att köpa en ny kappa, så denna kom i rättan tid. Haha, jamen åh, det är ju gulligt! Frallan alltså. Om han ser dig som den rangliga tonåring du en gång var. Fast jag har sett bilder på dig och 10 kg vet jag inte var du lagt. Eller så var du sviiiinsmal från början.

@Lovisa: Tack så mycket! /En klant. (Mest för att allt som rimmar är sant.)

@Amanda: Oooh spännande! Jag tror att jag får några mjuka paket också, vi hörs igen efter jul och ser hur bra de klarade sig.

@Helena: Tjing tjong kines! Bild med kappan på kommer! :) Kram!

Kajsa sa...

vilken ur-söt kappa! :)

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

ÅÅåååååååååååååååååååååååååååå