onsdag 29 december 2010

Vintagesmulor 2010, jan-jun

Ännu ett år har passerat. Det känns helt sinnessjukt, det var ju jul nyss? När jag var liten blev jag så MAKALÖST trött på vuxna som ständigt tjatade om hur fort tiden går och hur stoooor man blivit. Nu är det jag som går runt och rabblar som en afasisk åldring om hur snabbt tiden går. Och så fort jag ser ett barn har det växt minst en meter sen sist och åldrats 10 år. Hur är det möjligt? Det är ju inte konstigt att man ständigt måste påminna sig om att tiden går och att man blir äldre. Näää fan vad deppigt det här blev nu!

Därför ska jag sammanfatta året, så vi alla ser att jag faktiskt gjort nånting (håll nu tummarna för att det är vad som visas). Delar upp sammanfattningen i två delar eftersom den blir jävligt mastigt.

JANUARI

Jag och Ralle började det nya året i Västerås. Min farmor fyllde 80 bast och bjöd på partaj.


Sen åkte vi hem och frös rövarna av oss. Vi blev inbjudna till svärmor och svärfar för att värma upp våra stela leder. Vi kollade på Let's Dance och jag berättade för Jessica Almenäs (vet inte om hon hörde mig) att hennes stylist hatar henne, pga skärpflärpet (a k a plastbråcket) och den illasittande klänningen här:



Jag sörjde förlusten av bevakare nr 10 på min blogg och undrade varför jag blivit dumpad.

Gjorde jag något fel? Skrattade jag för högt åt fel saker i filmen, tröttnade du på min blöta handduk på golvet? Var det sättet jag alltid suckade när jag såg djurbäbisar på TV eller att jag gillar att ha BÅDE ost och marmelad på mackan? När blev allt vardag och försvann passionen utan att jag märkte det? När började jag göra dig besviken? När började du läsa Elin Kling bakom ryggen på mig? Du, bevakare nr 10. Hur blev det så här?


FEBRUARI

Passerade till tonerna av Domenicer - Bög, mamma, kines.



Jag åkte till Göteborg och upplevde givetvis tågstrul. Det känns väl aktuellare än någonsin i desse tideeeer.

Jag skrev guiden Second hand no no's som beskriver olika beteenden på second hand-scenen. Förutom Stölden (nedan) berättade jag om Dissen, Lappslängningen, Prutandet, Chocken, Påstjafset och Trängandet.

Stölden. Inte att lägga pälsmössan under din trikåtröja för att sedan vagga ut som en gravid. Inte den typen av stöld, för den är förstås helt okej! Nej, nu var jag skojsig. I alla fall. Stölden jag pratar om är att sno något som någon annan redan paxat. Att de bara kollar på den räcker inte, men håller de i en del av varan anses den vara paxad för stunden. Exempel: Jag och R var på en second hand-affär och på en hylla ovanför mitt huvud såg han ett par skor. Jag stod och kollade på klänningarna som hängde under och likaså gjorde en kvinna bredvid mig. R säger till mig: kolla de där skorna! och pekar på dem. Varpå kvinnan blixtsnabbt kollar dit och rycker ner ena skon. Hon granskar den länge och väl innan hon sen ställer tillbaka den. Beteendet är: vedervärdigt.


Jag ifrågasatte varför Andreas Carlsson får en utmärkelsen Månadens pappa och irriterade mig på att jag själv "naaaw":ar åt pappalediga pappor.

Jag och R blev magsjuka. Det fanns inget roligt att skriva om det. Jag är fortfarande traumatiserad. Ibland när han borstar tänderna och spottar får jag för mig att han spyr, känner kallsvetten krypa längs ryggraden och kollar om det finns några nödutgångar. ALDRIG MER!



Jag myntade den smidiga förkortningen BSUAAVUUIEES. Klicka på länken för att få veta vad det är och varför det fick mig att falla för Rullskridskon!


MARS

Jag tipsade om mina bästa podcasts, fikade med Hanna och gratulerade alla män på internationella kvinnodagen.

Jag föreslog att Hallonbergen skulle byta namn till Fulberget eller fällas för falsk marknadsföring.

Jag gjorde en rolig felhörning:

Sen gick jag in på det lokala ICA:t. Dit går jag nästan varje dag för att handla/posta paket/hämta ut paket, så jag har blivit lite tjenis med en av tjejerna som jobbar där. Hon satt i kassan när jag kom in och slängde upp toapappret på bandet. Hon hejade glatt på mig och sa:
- Men vad fin du är!
- Tack tack!
- Du ser väldigt hårig ut, sa hon leende.

Hmm. Tänka tänka. Hårig? Det är nog det sista jag är. Jag frågade förvirrat:
- Sa du att jag såg hårig ut?
Hon började skratta och sa:
- VÅRIG sa jag!

Dags att tvätta öronen kanske. Annars är det en ganska bra komplimang till någon som (som jag) har alopecia areata. Vi vill inget hellre än att bli lite mer håriga!

Jag berättade om Stolen som innebar ett problem när vi skulle bjuda på middag. Jag hatade CSI. Jag skrev ett inlägg om mode vs modeindustrin som blev väldigt uppskattat. Ett utdrag:

Det är som att kvinnor måste vara förslavade i varje jävla del av vardagen. Finns det ingen man att be om lov, fixar vi en kvinna som kan bestämma över oss. Typ blondinbella. Snälla, säg vad jag ska bära! Jag vågar inte lita på mig själv.
Jag förklarade varför Moderaterna är som utklädde, rappande, 50+ Hasse på en ungdomsgård. Och jag jobbade och jobbade med min webshop.



APRIL

Jag hatade Lyckohjulet som gick JÄMT.

Och så vinsterna, då. Vi säger att den som vinner har samlat ihop typ 30.000:-. Va?! Tänker du nu. Det är ju jättemycket för ett skabbigt dagprogram på svensk tv. Jamen de får inte 30.000, de får shoppa för det. Jaha, tänker du nu. Men det får man ju mycket för, är det presentkort på typ IKEA och H&M?

Nehej, de tävlande får gå in i olika menyer på en skärm och välja priser tills de kommer upp i summan de vunnit. Det är typ överblivna premiepresenter från "köp Hemmets Journal och få en pulsklocka på köpet"-kampanjer som prissatts godtyckligt med ett par extra nollor. En handmixer, 2000:-. En paket tuggummi 850:-. En helg i Enköping, precis vid E18! Fria avgaser. 14.600:-.


Jag gaggade om att vinna på lotto och tidsresor, vann en apa och tyckte att Barbapappa var ett pervo:


Jag gjorde ett gediget arbete med att kolla igenom TIMMAR av dåliga-bra dokusåpor för att kunna ge er en redig guide. Sen vann jag p3-prylar tack vare Rippans värdelösa ordvits! Avrundade det hela med ett inlägg som skulle passa lika bra på en t-shirt som på en knapp: Kål - not cool. Socialstyrelsens nästa kampanj kanske?!

I övrigt fortsatte jag jobba med webshoppen. Jag la in varor som en galning, mitt mål var att ha 1000 innan jag öppnade.



MAJ

Började maj med att skratta lite åt Brenda Hamptons försök att skriva om sex. Jag såg en hetsätande humla:

Igår gick jag förbi en humla som låg på marken och vältrade sig i nåt grönt jox som trillat ner i MÄNGDER från träden. Han hetsåt verkligen! Jag petade honom lite åt sidan så att han inte skulle bli överkörd av någon cykel. Han märkte mig inte ens. När jag gick samma väg tillbaka 2 timmar senare låg han kvar! Eller ja, på andra sidan gatan. Fortfarande ätandes. Tjockis! skrek jag. Inte. You go to TOWN on that maddafackin nature sheeit! skrek jag. Inte.

Jag kollade på honom, garvade lite och gick vidare.

Sen konstaterade jag att gratis är gott och att bibliotek är en bra symbol för det. Jag solade på gräsmattan utanför huset och lyssnade på ljudböcker streamade från biblioteket. (Åh, hur långt bort verkar det inte att SOLA när man nu sitter inomhus och huttrar med tredubbla tröjor?)

Jag la in varor i shoppen. Och gjorde bilder till den:



JUNI

Webshoppen blev klar! Och jag började strula med banker och sånt för att få igång en betalningslösning. Jag kan säga att sånt VERKLIGEN inte är anpassat för småföretagare. Det kostar en miljon och är strul, strul, strul.

Jag lekte skogsturk och tok-använde skorna jag fått i present av Rullskridskon:


Sen fick jag ännu mer presenter. Mysigt! Men på dagtid fortsatte allt trassel med banker och annat. Jag blev så trött på allt att jag drog. Till Katrineholm! Sen kom jag hem och ljög om ICA-Stig.


Betalningslösningen till shoppen blev klar! Precis innan jag skulle iväg på kryssning, så lanseringen fick vänta lite.

Den 21 juni var det dags. Öppnandet av vintagesmulor.se! Jag kände mig så sjukt stolt när jag äntligen kunde pumpa ut länken till alla jag kände. Höll ett litet tacktal också, för det kändes fan som att jag vunnit något slags pris:

Tack revisorn för dina mailpepp och otaliga svar på mina nervösa frågor, tack till Wikinggruppen för den grymma shoppen, tack alla bloggläsare som inte gett upp på mig. :D Och givetvis, tack till alla vänner och familj som lyssnat på mitt ändlösa tragglande om siffror och strul. Och Rulle. Utan dig skulle det aldrig blivit någon shopp, på sin höjd en lysröd hemsida med Times new roman-text "Tjöp pra kleder av mej" och någon gif-bild (se nedan) samt en hotmail-adress.

Jag fyllde 25 och hade en mardrömsresa till och en drömresa från Västerås. Jag blev vuxen.

25 år. Det låter stabilt på nåt vis. En grund att bygga på, nej en grund som man redan byggt lite på. Ett lusthus och ett utedass, the rest is soon to come. Men det ser lovande ut!

Blev återigen bortskämd med presenter.




Det var januari till juni det. Har du orkat ända hit? Utan att scrolla förbi och skumläsa? Imponerande!


Återkom imorgon för del två! :)

5 kommentarer:

lovisa/polichinelle sa...

inget skumläsande här inte! jag har dessutom gottat mig i att klicka upp många av länkarna i nya fönster, så jag kan ta upp dem en och en och njuta! tänkte köra en catcall och ha dem som belöning under tiden jag pluggar, en kvart plugg = ett vintagesmulorinlägg. jag får vg i den här kursen, det känner jag på mig!

Lina/catcall sa...

haha, köra en catcall - nu är det begreppet myntat och klart! Jag är naturligtvis mycket stolt över att ha fått namnge fenomenet när man sitter och sparar på ett Frida-blogginlägg som om det vore bästa godisen i påsen, eller den där extra goda ingrediensen i en sallad som man sparar till sist i sin skål.

Jag har också läst hela och klickat på en massa länkar, lika bra som vanligt! Du är helt suverän, men det tjatar jag ju om hela tiden.

lovisa/polichinelle sa...

(förresten! bara för du är så bra så har jag gett dig en awaaaaaaard: http://polichinelle.webblogg.se/2010/december/sju-sma-hemligheter.html puss!)

ps. verifieringsord: knucklen. älskar den småländska touchen.

Vintagesmulor sa...

Men åh, vad gulliga ni är! Att få vara en belöning, finns det något bättre? Tack tack tack och gott nytt år på er! Hoppas ni inte tröttnar på mig under nästa år. :)

Tack för awarden Lovisa!

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

HAAAAAAHAAAA om humlan! :D
Du skriver förjäkligt bra verkligen.