måndag 22 mars 2010

M byter pärlhalsband mot pantburkar!

Jag vet att det varit ältat i varenda blogg. OCH jag är typ sist med att skriva om det. Två ganska dåliga förutsättningar. Men äh, jag har en egen vinkel, hoppas jag.

Det gäller alltså Moderaterna och deras kommunikationsdokument, där de försöker ena moderater över landet. Allt från vilka ord som ska användas (inte offentliganställd, utan UNDERSKÖTERSKA) till vilka papper som är godkända att trycka valreklam på.

Allt material som hädanefter kommer från moderaterna ska utsända ett enda budskap: viii är som niii!

Här är ett par utdrag ur dokumentet, som handlar om fotografier:



- Den där mannen har en tröja på sig. Precis som jag! Han ÄR jag! Jag ska rösta på honom!!! Vad skiljer väl oss åt, förutom ett helt liv fyllt av silverskedar i röven och det faktum att vi är i motsatta ändar av näringskedjan. Vad i helvete spelar det för roll, han har ju en tröja på sig!




Alltså jag vet inte.. Jag tycker inte det känns sådär jätteavslappnat att skicka ut order till sina medlemmar om hur de ska bete sig, klä sig, luta sig och vilka ord de ska använda i skrift och tal.

De här utdragen får mig direkt att tänka på en sekvens i Vänner. Monica ska ringa sitt ex Richard, för att fråga om han lämnat ett meddelande på hennes svarare. Hon spelar för vännerna upp meddelandet hon nyss talat in.

MONICA: "Hi, it's Monica. I'm just checking in 'cause I got this message from you and I didn't know if it was old or new or what. So, I'm just checkin'. So let me know, or don't, whatever. I'm breezy."

JOEY: Hey, you can't say you're breezy, that, that totally negates the breezy.

Så känns hela den här "så här ska vi moderater vara nu"-grejen för mig. You're negating the breezy! Det är omöjligt att tycka att en person ser avslappnad ut när man vet att den fått order om var minsta lilla ögonfrans ska peka.

Undrar om det i nästa guide kommer stå om hur man ska bete sig i förorter. Kanske ställa sig och hänga vid Tenstas tunnelbaneuppgång, utan pärlhalsband (men rolexen sa de inget om), och säga:
- Jag trivs fint i förorter! Jag gillar att åka tunnelbana istället för stadsjeep! Jag bryr mig inte om att det talas främmande språk runt mig! Jag tänker handla på Lidl! Iiii'm breezy!

Jag får även lite associationer till den här "X fyller 60 så nu gör vi något sköj!"-klassikern: väldigt vuxna människor som klär ut sig till ungdomar. Ni vet vad jag menar. En bak-och-fram-vänd keps. Ett par byxor som hänger vid knäna. En gungande, framåtlutad gångstil. Ett:
- Asså jag ba, TJABA!

Och applåderna och hurraropen vet inga gränser. Från dem över 50.
- Dä där är sååå likt min Joakim!

Men hade utklädde Hasse lunkat in på en ungdomsgård. Hade han då direkt fått massa nya vänner som tyckte att han var en skön grabb och undrade vilken skola han gick på? Hade han fått ragg (huva, hoppas inte!)?

Lika bra som Hasse skulle föra sig på ungdomsgården, lika bra klarar sig Moderaterna ute i det riktiga Sverige. Alltså så som samhället ser ut för de flesta av oss. Visst, ni kan förändra utsidan enligt regelboken, men i slutändan kommer alla bara sucka åt er, tycka att ni är karikatyrer. Be att Hasse ska gå hem och ta på sig sina egna kläder, för han lurar inte någon.


Avslutar med att skratta lite åt Alliansens nya logga, som är något av ett kärleksbarn mellan Nickelodeons och Animal planets loggor. Är det medvetet måntro?


+


=


Puss!

6 kommentarer:

Anna - Sagan om Sagorna sa...

Haha, klockrent alltihopa. Eller haha:et var väl snarast åt loggan, du har så rätt :D

Kalle sa...

Störtskönt. Alliansen är Sveriges nya leksaksparti.

www.allianzen.se

caroline sa...

Haha, fan vilken bra avslutning!

Ullis sa...

ja asså.. det känns lite som att.. de skickar ut ett dokument hur de ska få "de små människorna" att känna sig bekväma.. dress down för att vi vanliga dödliga inte ska bli rädda.. härliga tider..

stilig logga måste jag säga. jag vill rösta NU!

Lina sa...

precis som vanligt läste jag delar av ditt inlägg högt för Daniel och garvade läppen av mig. du är så bra!

Vintagesmulor sa...

Svartlava, caroline och Lina: Tack så mycket! Fan vad glad jag blir! :)

Blottarn: HAHA! Var köper man skivan? ;D

Ladyn: Ja eller hur! Om man inte visste tidigare hur man skulle rösta så vet man ju det nu. Jag menar, moderaterna har trots allt lagt undan sina pärlhalsband för lilla oss. Det minsta vi kan göra in return är väl att rösta på dem?