måndag 1 mars 2010

Mina bästaste podcasts.

Idag ska jag lista lite grejer. Som kan vara bra om du lider av BSUAAVUUIEES (se gårdagens inlägg).

Podcasts. Och vad ska man nu med podcasts till då? JO serru! Du laddar hem dem (LAGLIGT! som den svensk jag är älskar jag att göra lagliga saker) och proppar mp3spelaren eller mobilen full. Och så har du alltid något att lyssna på innan du ska somna, när du ska gå till bussen, när du diskar etc.

Mina bästaste podcasts just nu:
1. Josefinito show. Josefin Johansson och allehanda gäster (mest avdankade Pang Prego-crewmedlemmar) pratar om allt och inget. Fyfan vilken tråkig beskrivning! Men det är faktiskt jätteroligt. Ett humorprogram alltså. Som bara kommer som pod, sänds inte i radio.
2. Verkligheten i P3. Samhällsprogram som visar oss verkligheten. Intervjuer med riktiga människor med riktiga historier. Det är alla möjliga nivåer och infallsvinklar, men nästan alltid intressant. Hur är det att vara kär i en katolsk präst (obs, intervjun ej gjord med 7-årig korgosse, obs!) och ligger det en förbannelse över Hallonbergen?
3. Stil i P1. Podden för alla som gillar mode. Varje vecka djupdyker Susanne Ljung & co i något nytt ämne. Det kan vara allt från klackskon till konståkningsmode till Coco Chanel. Intressant och välgjort.
4. Cirkus Kiev. Humorprogram i sketchformat. Kretsar kring arbetsplatsen Supportteknik, med en menlös chef och massor av inkompetenta anställda. De flesta skämten är drifter med aktuella nyheter/kändisar, så går man ett par månader bakåt blir det inte riktigt lika rappt. Men helt klart underhållande ändå!
5. P3 dokumentär. Långa radiodokumentärer om kända rättsfall, katastrofer, ja, stora händelser. De gräver lite extra och sammanfattar. På senare tid har det dock blivit mer och mer ointressant, jag rekommenderar de äldre dokumentärerna i första hand.

Bubblare: (jag vet inte varför man ska ha bubblare, men det känns rätt när man gör en lista)
- Pang prego. Ett av mina favoritradioprogram alla kategorier. Nedlagt nu, men det var lika bra det, på slutet var det inte så lattjo.. Pang prego var lite som en hund. I början var det massa kiss på mattan, men det var ju en sööööt valp. Sen blev den trofast och älskvärd. Pålitlig. Och sen gammal och kissade på mattan igen. Utan att vara en söt valp! Då blev det veterinärn, baj baj. Bästa programmen är de där Liv, Josefin och Jesper är med (2008). Ett humorprogram som utgår ifrån enkäter som privatpersoner skickat in. Men det är mest bara en ursäkt för att få smäda prinsessan Madde och Martin Stenmark och alla däremellan.
- P4 dokumentär. Intervjuer och möten med vanliga människor. Jag gillar sånt.
- P1 dokumentär. Samma som ovan, vet faktiskt inte riktigt vad skillnaden mellan de båda är. Kanske har P1 lite mer udd, och lite störrre räckvidd. Mer heroinister, färre mormödrar som blickar bakåt. Men whut the hell, jag gillar både och.

Sådär! Nu har ni lite att lyssna på, va? Lyllosar. Jag önskar att jag hade allt det där kvar att lyssna på!

PS. Glöm inte Tradera! Köp köp köp, så att jag har råd att handla broccoli.


4 kommentarer:

lovisa/polichinelle sa...

alltså det där du skrev igår om richardos duschläsande var fantastiskt roligt. jag ler bara jag får upp bilden i huvudet framför mig - hur immiga glasögonen måste vara och vilka problem det borde uppstå med bläddring. fantastiskt!

för övrigt så är p3-dokumententärerna mest genomlyssnade av det du tipsade om, perfekt till en stordisk!

Vintagesmulor sa...

Haha ja, det var en syn vill jag lova! :D

Håller helt med, även perfekta om man ska gå och handla. Men kolla gärna in resten om du inte redan gjort det. Kanske nåt annat som passar dig? :)

Pernilla sa...

Du glömmer bort "Filosofiska rummet"! :-)

Fin blogg. Blev nyfiken efter att ha köpt det röda skärpet av dig på Tradera.

Vintagesmulor sa...

Pernilla: Filosofiska rummet har jag sett på sr.se, men aldrig kollat närmare på. Men det lovar jag att testa nu, tack för tipset! Och kul att du gillar bloggen, du har uppenbarligen bra smak eftersom du köpte skärpet! :)