fredag 26 mars 2010

Introduction to Westaroze.

Helgen ska jag tillbringa i min hemstad, Västerås. Jag tror att det är en stad som inte säger någonting för de allra flesta. Ett svart hål. Vad Kalmar är för mig.

Själv är jag uppvuxen i Västerås, så för mig är det förstås hemma. För er som inte är hemma där tänkte jag ge er en liten guide. Inte en "det här ska du göra när du är här"-guide, för det enda jag gör är hälsar på min familj och går på loppisar. Vilket i och för sig är kul! Säg till om du ska åka dit så får du numret till min pappa.

Men nej, det här är mer en liten faktaruta om Västerås.

Från Västerås kommer kändisar som Marie Picasso och Linda Rosing. Vi har en speciell "blonda tjejer som är ganska snälla, men inte så smarta, och är villiga att ligga i tv samt säga dumma saker"-gata. Dit åker castingfolket så fort en ny dokusåpa är på g.






I Västerås lyssnar vi på det infödda bandet Looptroop.





Och på dess guldgosse Promoe.





Vi tar åt oss äran för Filip Hammar, fast han egentligen kommer från grannbyn Köping.



Dialekten låter ungefär så här. Vi använder ord som tröck ("tröck du på knappen?") och bubba (som i bära: "inte ska du behöva bubba den där hem till dig, jag skjutsar dig!").

I slutet på 80-talet tog sig Västerås ton. Man beslutade sig för att bygga en skyskrapa. Med sina 81 meter är det knappast något som skulle imponera på en amerikan, men själva är vi omåttligt stolta. Skrapan heter den. Väldigt påhittigt.


Västerås tågstation har en glasgång som man går igenom om man behöver komma till andra spår än spår ett. I den glasgången hänger, av någon anledning, unga människor med mycket svart smink. I Stockholm finns emotrappan, här finns emogången. På vintrarna är det väl smartare att ha ett emotillhåll inomhus, så man slipper frysa. Men på somrarna.. Den där glasgången blir en vedervärdig bastu, att gå in där känns som att gå av planet från Novosibirsk till Bangkok.

I glasgången hänger även folk som gillar frukostbufféer bestående av folköl, mellanöl och starköl.

En gång om året tar raggarna över, då ordnas Europas största veteranbil-träff i Västerås. Power Meet. Det är en ganska konstig syn. Alla barnfamiljer i hela Västerås ger sig ut och sätter sig utmed vägarna. Med fällstolar, kylväskor och filtar sätter de sig, riktade mot vägen. Och kollar på alla bilar som åker förbi. Kollar och kollar. På bilar. Som åker. Förbi.



Många västeråsare brukar säga att det absolut bästa med Västerås äääär.....


*trumvirvel*



...att det ligger så nära Stockholm. Slut på info om Västerås!


Webshoppen är på g förresten! Har skickat in designönskemål och nu ska de där begåvade nissarna sätta ettor och nollor i rätt ordning så jag får nåt fint. Och öh.. sen måste jag bara fylla på med varor också. Heh. Hoppas ni kommer handla nåt när jag väl öppnar.


Puss!

6 kommentarer:

Marina sa...

Du glömde två viktiga saker när det gäller Västerås.

1. Alla bostadsområden bor vi PÅ, inte I. Vi bor på Råby, på Skallberget och på Viksäng.

2. De flesta hus i Västerås kallas för det de en gång har hetat. Det går inte att byta namn på en byggnad för då vet vi inte vad du pratar om. Exempelvis så flyttade Åhlens in i gamla Domus för några år sen. Före det så låg Åhléns i gamla EPA-huset och före det tvärs äver gatan där HM ligger nu. Nu har Åhléns flyttat tillbaka till gamla EPA-huset, som faktiskt har lyckats byta namn till gamla Åhlénshuset. Nydanare vill att huset ska kallas för Centra. *tsss*

Gamla Domushuset som i fjol hette Arosian ska nu heta Igor, precis som resturangen som låg vid gamla Bredbar...

Vintagesmulor sa...

Tack för tilläggen mams, du har så rätt så!

Ullis sa...

nu ska du inte vara så negativ! västerås är det bästaste som finns! jag kommer aldrig aldrig aldrig aldrig flytta härifrån.. även om jag hatar stockholmskomplexet mer än typ ALLT.

men är man duktig har man lärt sig undvika alla läskiga idioter, och de är ju inte exklusiva för västerås direkt.. haha.. jag är nöjd. bästa stan! woooo!

Angeliqa sa...

Vilken perfekt beskrivning av glasbron vid tågstationen! Och den är verkligen som en bastu på sommaren, det är olidligt att vistas däri när det är solsken ute.

Vintagesmulor sa...

Ladyn: Givetvis är Västerås bästa staden, det är det inget snack om!

Angeliqa: Haha, ja fyfan för den. Jag gick på ett gym förut som låg så att jag var tvungen att gå igenom den där gången för att komma dit/hem. Man var ju svettig som en gris redan innan träningspasset börjat.

in cell sa...

OMG vad jag avskyr den där 'stan'. försökte bo där i lite drygt ett halvår innan jag bröt ihop och flyttade tillbaks till människorbyn.

ingen personligt, du var ju vettig nog att ta dig därifrån, men jag tycker den där stan är the asshole of sweden.