onsdag 24 mars 2010

Jag har hört att...

Nu blev ni nyfikna va? Skvaller. Hysch hysch. Säg inte till nån, men JAG har hört.. Oj, och jag hörde att.. Men fyfan vad sjukt. Jag måste ringa Lotta och berätta.

Det här med internet. Dä ä väl bara en fluga? Nej, men jag har tänkt på det här. Hur dels ryktesspridning kan gå så jääävla mycket snabbare. På noll sekunder kan man nå hela världen. Eller nå information som talar emot det man hört. Fast folk verkar inte börja i den änden.

- Okej, nu fick jag information. Då ska jag processa den, fundera om det kan vara rimligt samt se med flera källor vad de säger. Helst fråga personen det gäller. Allt detta gör jag innan jag för vidare något.

Nej, så gör vi inte.

- VA?! Shit, måste ringa X och berätta!

Snabbt rinner rykten, maskerade som fakta, från öra till öra. Blir till sanning, för alla vet ju om det. Man hetsar varandra, man säger och gör saker som man verkligen inte skulle göra om inte alla andra gjorde det. Men guess what? Du är "alla andra".

Vart fan vill jag komma med detta? Jo.

Kolla på senaste Uppdrag granskning. Det handlar om en kille som våldtog en tjej på skoltoaletten. Och om hur det tvingade den våldtagna tjejen från stan. Och om hur ännu en tjej tilläts våldtas. Och om hur lätt människor låter sig förledas.

Förbered dig på att skrika mot tv:n och på att må illa. Och förlora hoppet om mänskligheten. Enjoy!

http://svtplay.se/v/1939668/uppdrag_granskning/del_9_av_22




Härunder får ni läsa när ni sett dokumentären, annars kommer ni inte förstå:

----

Nu börjar en anti-"oskar"-mobb växa sig större. Ironiskt nog blir "Linneas" alla mobbare nu själva utsatt för vad de deltagit i. Bara det att de nu har hela Sverige emot sig... Jag kommer inte delta i något sånt, tänker bara skicka ut den här länken och hoppas att fler ser och blir mer kritiska. Vi har nog alla vidarebefodrat information som visat sig vara allt annat än sann. Oavsett hur oskyldigt det än må vara.


Puss på er.

2 kommentarer:

caroline sa...

Jag såg det med igår. Var helt jävla sjukt ju. Tänkte med skriva ett blogginlägg om det, men blev helt mållös av folk otroliga dumhet. Prästen måste fan satt rekord i idioti. Det när dom frågade vad han tänkte om att killen hade våldtagit en tjej till och han svarade typ "stackars kille". Det var verkligen bara.. Ja.

Skulle handla om det i debatt ikväll med :)

Vintagesmulor sa...

Ja precis! Det var väldigt svårt att skriva om tycker jag, svårt att sammanfatta historian. Så äh, hoppas folk ser programmet bara. Du kan ju länka den från din blogg iaf, även om du inte orkar skriva nåt om det!

Ah, då måste man se debatt alltså! Tack för tipset.

Ja, prästen var äckligast av de som intervjuades. Så JÄVLA blasé. Hur skulle han tycka om det gällde hans dotter? Skulle det vara stackars pojke då med? Skulle det vara lika fint med blommorna då? Och lärarna som "måste vara neutrala". Öh, va? Så om ni våldtogs på er arbetsplats, då skulle det vara helt okej att våldtäksmannen jobbade kvar? För man måste ju vara neutral. Okej, innan personen är dömd. Men när dom fallit, vad är poängen då?

Nej, fy fan, säger jag. Men vi verkar inte ha varit de enda som blivit upprörda över honom, han har nog fått en del mail och telefonsamtal..