söndag 14 mars 2010

Mamma-middag.

Igår bjöd jag och Rulle in min mamma och hennes bästa kompis på middag hos oss. Vi bor VÄLDIGT litet och har aldrig över folk på middag pga det. Men nu var det dags ändå!

Av Rulles föräldrar lånade vi ett vinglas (märkte i sista sekunden att vi bara hade två glas..), en stol och en plättlagg. I fredags köpte vi två stolar. Eftersom det är internationella pi-dagen idag antar jag att alla matematiker i min bloggläsekrets är ute på parteeey, så jag räknar åt er: 4 personer = 4 stolar - 3 stolar = 1 stol. Ja, vi ägde alltså endast 1 stol för några dar sen. Stolen. Kan jag få ha stolen nu? Nej, vafan, du har ju haft den hela dagen!

Men det handlar inte om någon slags snålhet, utan är enbart en platsfråga. När man bor 2 pers och ett företag på 28 kvadrat får man offra lite. Som extra vinglas och stolar.

Rulle lagade maten och den var ännu godare än mina amatörmässiga bilder visar. jag gjorde efterrätten och även den var väldigt uppskattad. Nedan följer meny med bilder.

Förrätt
Morotsplättar, fransk tomatsallad, rårörda lingon



Huvudrätt
Panerad rödspätta, potatismos, frästa sockerärtor, gräddfilssås med äpple, gurka, rödbetor



Efterrätt
Vaniljpannacotta med färska blåbär



Vinet
Jacob's creek chardonnay



Märkte inte det förrän jag fotograferade flaskan, alltså att vinet är VINTAGE! Hur perfa är inte det. Väldigt gott vin faktiskt.


Kaffet
Vi drack förstås nymalet, etiopiskt presskaffe också.


Chokladen
Och lite mörk choklad blev det till.


Mamma gillade Rulles koppar, som jag hatar.



Jag gillar kaffekannan bättre:


Sen diskade jag monsterdisken direkt efter att gästerna gått. Slutet gott allting gott. Någon mer som vill komma på middag? Max två pers i taget dock! :D

Puss!

8 kommentarer:

lovisa sa...

"Kan jag få ha stolen nu? Nej, vafan, du har ju haft den hela dagen!" HAHA!

åh, det där vinet har jag köpt förut fast som rosé. blev också lite lycklig över vintage-etiketten!

Vintagesmulor sa...

:D

Ja eller hur! Billigt och gott dessutom.

Marina sa...

Tusen tack för i går! Det var både trevligt och mycket gott. Vi kommer gärna igen! :)
/Mams

caroline sa...

Mäh! Fin kopp ju! Om ni behöver lite extra plats i era skåp så skulle en kunna få bo i min koppsamling! ;)

Fiat sa...

Vi bor också sådär pluttigt! Det vill säga att det ser ut som tredje och fjärde världskriget om det råkar ligga mer än en strumpa på golvet. Vilket det gör. Nästan jämt. Detta till trots lyckades vi klämma in tolv personer på en adventscocktail i december. Stämningen var på topp! Förmodligen på grund av syrebristen, men ändå.

Maddis sa...

Om jag har vägarna förbi kommer jag gärna över på middag, och jag är max två personer åt gången.

Come again secondhand sa...

Fin blogg och fina bilder!

/Lina

Vintagesmulor sa...

Tack Lina! :)