onsdag 16 juni 2010

Att gå på vatten/heltäckningsmattor.

Ja jäklar. Då var man hemkommen från kryssning. Och jag känner mig som ett vrak på nästan alla sätt, trots att jag pensionärskryssat med ett par öl i hytten och bingo på morgonen.

Men såna där kryssningsfartyg är ju som en egen värld. Och att åka till en ny värld är minst sagt utmattande. Jag har egentligen bara smygit utanför Sveriges gräns och sen snabbt tillbaka, men i min kropp känns det som en tvåmånaders-backpacking genom Peru.

Det var ju som sagt en släktträffskryssning, fast bara för tjejerna. Tjejerna var mellan åldrarna.. hmm, typ 5 och 70. Nu förolämpade jag väl både den yngsta och den äldsta säkert, men TYP sa jag! Några hade jag inte träffat tidigare, och de flesta har jag träffat väldigt sporadiskt. En gång var 15:e år typ. Så vi hade mycket att ta igen.

Den här delen av min släkt är jämtländsk, eller jamsk kanske man ska säga. Och när de kommer igång (min mammas mostrar) så förstår jag helt ärligt inte ett enda ord. Hurtut artut? Knas är vad det är, men det låter ganska mysigt ändå.

Allas vår gemensamma nämnare är min gammelmormor, Elna - vila i frid.


Älskar den här gamla bilden på henne och min kusin Simon:

Men åter till nuet, kryssningen. Alla dessa heltäckningsmattor och stammisar. Det känns som att vara på en fest där alla känner varandra och alla kan portkoden, men själv måste man ringa värden och pipfråga hur man ska komma in. Alla-andra kollar på en med fnys i blick.

Färjor har aldrig varit mitt "hemma". Känner mig bortkommen och lite dum och skämsig. Vad gör jag här, vart ska jag, hur gör man? Vagga som en ko till slakt, där i kön till buffén.

Det känns så himla konstigt att gå på vatten. Eller jaja, det är några tusen ton plåt mellan mig och vattnet, men under fötterna känns bara heltäckningsmattans ruggiga lugg och utanför fönstret är allt blått. 90% av alla ytor invändigt är blankputsad, guldfärgad metall. Nej, jag är helt klart ur mitt element, men vad fan. Billig alko, trevligt sällskap och 1 kronas-slots - jag är anpassningsbar.



Lite bilder då (klickbara), sen ska jag lägga mig och försöka bli av med gunget i kroppen:

Karamell/vanilj-likör i.. well, speciell förpackning. En av mina läsare bör känna igen denna. GOTT som fan!



Världens yngsta gammelfastrar



Hemlisar på g



"Kusiner" (egentligen lite.. sysslingpysslingbrylling-nånting-ar också)



Fashionistas:



Och så den bästa nyheten sen oskivat bröd (skivat blir ju torrt snabbt!) - webshoppen är klar, med betallösning och allt. Nu ska jag bara göra ett par provköp och lite sånt, dirigera om domänen och kissa ner mig, sen kör vi. Håll koll på bloggen för releasedatum, man vill ju vara först att botanisera bland fynden, eller hur? T. ex detta:






Pusspuss!
/F

8 kommentarer:

Fiat sa...

Jag vill också pensionärskryssa! OCH ha den röda kjolen med vita prickar även fast jag aldrig (nästan) går i färg annat än på strumpbyxorna. Ser fram emot din nätbutik! Brukar vara inne och bliga på dina grejer på tradera, men eftersom att jag hade tatueringstid i måndags har jag haft köpstopp ett tag.

amanda löwenberg sa...

Kryssning har heller aldrig varit mitt hemma men endå känner jag att jag vill prova, man vet ju aldrig, plötsligt kanske det blir kul... Åh så mycket snyggt! Jag ska absolut hålla koll!

Vintagesmulor sa...

Fiat: Så pensionärskryssa away! Kostar ju inte mycket. Eller.. Det kostade ju mycket i slutändan, eftersom jag went bananas i taxfreen. Men själv hytten och bingobrickorna är billiga! Och ska du vara riktig pensionär tar du med dig egen mat och käkar ombord. Ååh jag förstår, men nu är du gaddad och shoppingklar alltså? Du har bra smak, den prickiga kjolen är to die for.

Amanda: Hahaha, exakt.. Och åker man med rätt folk kan det ju vara skoj ändå liksom. Jaa gör gärna det! Det skulle ju vara riktigt smickrande att någon gång få se ett plagg från mig på din blogg. :)

Vlad sa...

Fiat får göra sig beredd på fight för den röda kjolen vill ju JAG ha!

Vintagesmulor sa...

Oooh, vem skjuter snabbast? Blir spännande det här. :D

Marina sa...

Det var riktigt roligt att kryssa. Jag skulle dock ha slagit vad om pengar att min ursäkt för att nästan missa bussen skulle vara godkänd. Då hade jag kunnat spela bort flera enkronor. Nu blev det väl sammanlagt 30 spänn och det kan jag stå ut med. Smörgåsbordet var av klass bättre. Helstekt oxfilé med extremt krämig bearnaisesås och mumsig potatisgratäng var en höjdare... Birka Paradise var absolut dräggfritt - kalasbra! :)

Helena sa...

Åh, måste hålla med: Ljuvlig bild på Elna och kusin.

(säkerhetskoden jag måste skriva i för att få publicera den här kommentaren blev hoters). (hoho)!

lovisa/polichinelle sa...

ÅHÅ ÅHÅ ÅHÅ! grattis till öppnandet! hoppas allt går kanon nu!