tisdag 22 juni 2010

Födelse.

- Är du gravid?

Frågan (de flesta) tjejer fasar för.
- Näe, jag har bara druckit lite öl...
eller
- Ja, ska föda en Big Mac när som helst.

Det blir så pinsamt för alla inblandade. Själv ställer jag aldrig den frågan. Och jag menar aldrig. Inte ens om det gäller någon som draperat sin perfekta kulmage i en t-shirt med "BEBIS" tryckt tvärsöver. Inte ens om personen vaggar fram och klagar över foglossning och krystvärkar. I en affär för bäbis-kläder. Det kan inte komma något gott av att fråga. Om personen nu är gravid så märks det ju efter max 9 månader, men är den nu INTE det så måste man byta solsystem.

Jag har visserligen inte varit gravid, men jag har varit i väntans tider på annat vis. Jag har väntat på webshop. Först väntade jag, på vad jag trodde var mitt kärleksbarn, i 9 månader. Då visade det sig att det inte alls var en fjunig liten bäbis, utan en riktigt freakig alien med tre huvuden och vassa tänder. Den aborterades med våld. (Eventuella abortmotståndare som nu blir alldeles till sig i trasorna, jag talar alltså om ett delete-tryck för att få bort en webshop, jag menar inte att jag dödat ett barn för att det inte var tillräckligt snyggt.)

Sen började jag om på ny kula. Ny pappa till barnet (nytt webshop-företag). Och givetvis var jag otålig, och visst tog det tid (att lägga in alla varor och komma på design osv), men fan vad bra det blev. Och igår fick jag visa upp min lilla bäbis för världen. Nervigt, visst. Man tycker ju alltid att ens egna bäbis är perfekt ut i minsta lilltånagel, men vad omvärlden tycker kan diffa en del. Men jag har fått så mycket stöd och fina ord och komplimanger och superlativ att jag blivit alldeles mallig! När jag kom in på ICA möttes jag av applåder, röd matta och en personal som stod på led och sjöng: "for she's a jolly good fellow". Eller nja, men nästan! Det var känslan jag hade i kroppen när jag gick därifrån iaf.

Det gör inget att det tog ett år, det var det fan värt. En bekant födde faktiskt barn igår, och jag var nära att säga: "åh, jag med!" och skicka en länk till webshopen. Men folk som har riktiga barn brukar inte riktigt gilla att man likställer barn med sin favoritväska, sin hamster eller (får jag anta) sin webshop.

Förresten, måste verkligen tipsa alla om Wikinggruppen (de har alltså INTE tagit ett år på sig, de tog ungefär 2 veckor på sig, sjukt snabba). De är facking fantastiska. De svarade på mina (ibland dumma) frågor alla dygnets timmar, fixade allt jag bad om blixtsnabbt, gjorde shoppen precis som jag ville ha den - fast bättre. Och billigt var det också! Men ändå inget hafsjobb, utan en genomtänkt struktur och praktiska funktioner. Och de var hela tiden trevliga, proffsiga och alldeles... alldeles underbara. *sucka drömmande* Kan varmt rekommendera dem, de är det bästa företaget jag haft att göra med.

I övrigt så håller jag och några andra bloggare på att ordna lite tävlingar med VintageSmulor-priser! Gött va? Mer info kommer i bloggen inom kort.

Några tips från webshopen (klicka på rubrikerna):



12 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

TACK för din kommentar!

: )

Minst 2 personer har kommenterat min egen mage, och typ gratulerat mig till att jag ska ha barn...vilket jag alltså inte ska...inte kul alls att höra sånt..!

KRAM

EmilyStrange sa...

haha! du jag har faktiskt varit nära en gång att fråga en bekant till mig om hon var gravid. jag var nämligen helt övertygad om att hon var det och då känns det ju liksom dumt att inte säga någonting alls heller.

men det var tur att jag höll käften, eftersom jag senare fick reda på att hon låg i hårdbantning pga plötslig viktökning :O

Vintagesmulor sa...

Jema: Jag undrar hur folk tänker.. Som sagt, jag kör på att hålla tyst och hoppas att alla i min närhet har takt nog att göra det med :D

Emily: Hahaha, ja det är ju den där balansgången som är klurig. Att det blir dumt att inte säga nåt om de faktiskt ÄR gravida. Men det känns som att man har mer att förlora än att vinna. Så jag kör på total tystnad!

Aminda sa...

Jag har också fått frågan om jag vart gravid -.- När jag dessutom var på festival och drack alkohol typ hela tiden haha.

Lisa sa...

sv:Tack så mycket!

gotteochvi♥ sa...

sv; tack så mycket! lycka till nu, jag hoppas ju såklart att den tittar ut tidigare än så =)

Little Peaché sa...

sv: haha ja med sådana boobs behöver man aldrig vara rädd för att bli taffsad på! =)

Kram på dig

lynnstyle sa...

sv, oh tack!:)
håller med om det där med att fråga om man är gravid eller inte..

Erika sa...

Ja, om någon är gravid så märks det så man behöver inte fråga =)

Cissi sa...

Bra skrivet! Det är inte första historien om det här man hör... Håller mej också undan från att anta något sånt alls!

Lysande ögonblick! sa...

Ställer heller aldrig den frågan. Usch, skulle själv aldrig vilja få den.

Vet du, jag samlar på ugglor. Och denna fantastiska skapelse var ju förtjusande. Måste kolla in webbshopen.

Vintagesmulor sa...

@Aminda: Haha, de måste ha trott att du var en väldigt ego mamma-to-be.

@Alexandra: Åh, vad kul att du gillar ugglorna! Hade jag haft plats hade jag behållt dem, så jäkla charmiga. In och kika, finns fler bilder om du klickar på länken.

@alla andra: Skönt att höra att ni också är lite försiktiga i gravid-fråge-avseendet. Vissa frågor gör man bäst i att svälja ner. :)