tisdag 15 juni 2010

Burkar brukar bli bra.

Burkar. Fyfan vad jag älskar burkar! Allt från små metallplån där man kan ha ett enda litet piller, till stora plastburkar som rymmer 10 liter mjöl. Inget (nåja) ger mig så stor tillfredsställelse som när jag köpt nytt te och får fylla på teburken. Slänga den tråkiga förpackningen, hej svejs! Tänk om man hade haft plats. Då hade jag haft burkar till ALLT. Genomskinliga plastburkar med färgglatt lock och några stiliserade blommor på, Erik Kold t. ex. Till kryddor och ris och pasta och flingor och SMÖR! Fatta att gröpa ur smör ur pappersförpackningen och lägga i en speciell smörbytta i plast. Dagen jag gör det är nog samma dag jag nått alla mina mål i livet. När man har tid och ork och plats för en sån grej, då är man fan färdig med kämpandet. Då ska jag skaffa 3 kids och sluta gymma. Heh. Kanske började sluta med just det för ett tag sen. För att förbereda min smörtriumf.


Teburken och spaghettiburken:



Vi har också en sån stor plastburk från Erik Kold, som det står BULLAR på. Nu har vi ju ingen ugn, så några bullar blir det inte, trots den versala uppmaningen. Burken innehåller istället udda sladdar, batterier som är slut och mobiler som åkt en vända i tvättmaskinen eller kysst asfalt för sista gången.


Hmm... Tänk om t. ex ICA började göra alla sina förpackningar på ett sånt sätt att de såg snygga ut på hyllan eller i skåpet. De skulle sälja mer och jag skulle slippa irritationen över alla mismatchade kartonger och burkar.

ICA-Hannah, kan du ordna det ällä? Säg åt direktörn att jag har ett önskemål! Hannah är "min" kassörska på det lokala ICA:t och hon läser faktiskt här. Så det är bäst att jag passar mig och inte skriver typ.. att ICA-Stig har könsherpes.


Om jag spottar så på hennes företags ansikte utåt, då kanske hon spottar på mina kanelbullar imorrn. Eller säljer mig utgången mjölk! Så jag skriver inte det. ICA-Stig har såvitt jag vet inte könsherpes eller någon annan könssjukdom heller för den delen. (Men om ni varit med honom så kan ni ju testa er ändå. På skoj typ!)

Imorrn ska jag iväg på släktträff. Jag och en hel drös med kvinns (det är en kvinnoträff!) ska lasta oss själva på en båt och åka fram och tillbaka till Åland. Satt precis och jämförde taxfree-priserna med Systemet-priserna och det verkar ju vara rätt mycket billigare? Trodde inte det var det nuförtiden. Kommer förmodligen förvillas av reklamen och besviken komma hem med nån skum likör och marsipanchoklad.

Håll tummarna för att jag inte blir sjösjuk eller mentalsjuk (av mammas snarkande) så hörs vi om några dar!

Puss!
/F

7 kommentarer:

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

hahaaaa :D Helt underbart!

"Fyfan vad jag älskar burkar!" JAG MED! Köpte en liten, liten plåtburk med den där svarta katten i Paris, kommer förmodligen att hälla ut tabletterna inuti och ersätta med... Skitsamma, jag gillar burkar!

Vintagesmulor sa...

Åh, den där stiliserade, liksom avlånga, katten? LÖV IT.

Skitsamma att man inte har något att lägga i burkarna, de är fina, det räcker!

Anna sa...

Haha, så skamsen han ser ut, Stig, av dina anklagelser!

Anonym sa...

ÅH var det te.. jag som trodde att det var lakrits och blev toksugen. Jag vet vart man kan få en "bullburk" för 20 kronor.. har länge varit och sniffat på den. Borde jag slå till?

amanda löwenberg sa...

Åh jag älskar också burkar! speciellt de i metall med massa fina blommor! Tack för den fina kommentaren btw, det gjorde min dag!

Vintagesmulor sa...

Catrin: Att ha en egen burk för lakrits är nog i samma liga som att ha en egen burk för smör. Någon dag ska jag nå dit! Jag tycker verkligen du ska slå till, om den är i fint skick. Den är värd mycket mer än så (inte så att du kan pensionera dig, men väl så att den är värd sin 20-kronorsinvestering). Fast helst tycker jag du ska ha den själv förstås. Slå till!

Amanda: Har också ett par såna i metall med småblommigt mönster, de är sjukt söta! Asch, du måste ju vara van med komplimanger, så grym smak som du har. Förvänta dig mer dyrkan från mig iaf!

Ica Hannah sa...

haha!! jag lovar dig att göra allt jag kan för att få fina burkar på hyllorna =) jag ska ta upp det på nästa personalmöte!

många kramar ICA-Hannah