söndag 11 april 2010

Lotto på börsen.

- Jag har oroat mig för en grej. Tänk om jag skulle skickas tillbaka i tiden. Då vet jag inte vilka aktier jag skulle köpa! Det är ju det första man tänker att man borde göra, köpa massa aktier. Men jag har ingen koll på aktiekurserna idag! Jag skulle vara helt lost! Det gör mig stressad och jag tänker varje dag att jag måste sätta mig in i det NU.

Det är sånt här vi pratar om. Eller ja, vi pratar om riktiga saker också. Om politik, litteratur och relationer. Men det blir vääääldigt mycket "om du vann 100 miljoner...". Det gäller ju att vara förberedd!

Jag spelar faktiskt på lotto. Jag, paps och bror har en stående rad sen.. flera år tillbaka. Nu har det gått så långt att man inte KAN sluta med den där jävla raden, för tänk om den då slår in nästa vecka? Samtidigt som man funderar lite på hur stor potten varit om man vara sparat pengarna istället. Några tusen i alla fall. Aja, det är kaffepengar när jag sopar hem en sån där oversize-check proppfull med nollor!

Lyssnade på Verkligheten i P3 när det handlade om folk som vunnit miljonvinster. De intervjuade en tant som vunnit 19 miljoner på Postkodmiljonären. De frågade henne vad hon gjort för pengarna? Det var trots allt 1,5 år sen hon vann dem.
- Ingenting.
Ingenting?
- Jo, vi satte in nya fönster.
Panorama-fönster eller nåt sånt?
- Nej nej, vi bara bytte ut vara vanliga fönster, det var dags.
Har du inte gjort nåt annat?
- Man ska inte slösa.

GNNNN! Alltså.. jo. Ibland ska man det. Det är ju det som är att leva! Inte att skuldsätta sig, för det sätter ju käppar i hjulet för det framtida levandet. Men 19 miljoner. Man skulle kunna köpa 2 miljoner refreshers utan att det ens MÄRKS på kontot!



Folk som slösar och inte ser något värde i pengar provocerar mig. Såna som får pengar av pappa hela tiden, så fort det krisar. Men det provocerar mig ännu mer att en vanlig person (en nyligen pensionerad städerska) vinner nästan 20 miljoner och bara sitter och håller på dem. LEV! Spendera, res, bjud, skänk - gör någonting! Bidra till samhället, hjälp till i en tid av ekonomisk kris - köp en lyxkryssning! Alltid är det någon ungdom som får ett diskjobb där.

Hon lät som att hon var stolt över att hon inte använt pengarna. Vad väntar hon på? Man får ju inte ta med sig skiten när man dör. I'm all for att spara, men då ska man ju spara TILL någonting. Inte bara samla pengar på hög. Ingen behöver 19 miljoner i buffert.

Ricke är ju fysiker. Han säger att han (som inte spelar på lotto) har lika stor chans att vinna på lotto som jag (som spelar på lotto). Jag tror honom inte. Och när jag vinner kommer han få se. Då ska jag köpa en tidsmaskin, skicka tillbaka honom 10 år i tiden och skratta när han stressat försöker välja vilken internetaktie han ska köpa.

Puss i solskenet!

4 kommentarer:

lovisa/polichinelle sa...

lyssnar på det där just nu. "du vann 19 miljoner och köpte sex fönster". "ja just det". ÅÅÅÅÅÅÅÅH. provocerande! om hon inte vill göra något så kan hon väl iallafall skänka bort det?!

Vintagesmulor sa...

Nej, som hon sa: "om någon annan vill ha pengar får de vinna själva".

Öh, okej. . .

plavo sa...

Fast hade det varit en döende släkting som man inte hade så mycket till övers för. Då hade man allt velat att de höll på glittret...

Vintagesmulor sa...

Haha, Plavo, visserligen. :D