fredag 9 april 2010

Ingengör fläckar.

Igår var jag och Repmånaden en sväng på loppis. Köpte lite kläder till Vintagesmulor (alltså företaget) samt en bok som kan vara bra att ha. Ibland har kläderna jag köper fläckar och att få bort dem kan vara en hel vetenskap. Vad kan då vara bättre att ha än en bok om fläckar?! 50 öre, ett riktigt kap.


Det står förstås om hur man får bort vin- och gräsfläckar. Men även om lite ovanligare fläckar. Jamen ni vet, när man råkat kladda liktornsmedel på sin finaste festblåsa? Då behöver man bara.. Eller näe, det tänker jag inte säga. Vill ni veta får ni vackert köpa boken själv, era snåljåpar! Därav censuren nedan.




Såg den här reklamen från Campus Telge när jag var inne på hotmail. Bor det en ingengör i dig? Nä men kanske en grammaticker. Ingen gör som en ingengör!


Jag ska inte vara kaxig, jag måste alltid googla innan jag ska skriva det. Ingenjör. Det var rätt va? Ja. Men om jag skulle göra en fet annons skulle jag nog be en person eller två att korrläsa i alla fall.

Kissie vet vad en ingenjör är, det är en slags programledare!





Förutom ordet ingenjör måste jag alltid fundera på om sopor har ett eller två p innan jag skriver det. Måste tänka: "soppa äta, sopa slänga". I verkliga livet är dock detta inget stort problem. Rulle har sällan (ska inte säga aldrig, jag är trots allt bara människa) behövt slita mig ur sopkorgen och förklarat för mig att "det där är sopor, inte soppa!".

Puss!

7 kommentarer:

Lina sa...

alltså, jag älskar dig. Det finns ingen som skriver som du.
jag har en ganska rejäl samling av böcker med husmorstips, köpta på second hand. min favorit är från 50 talet, där finns bland annat tips på hur man bygger en praktisk tändsticksaskhållare av klister och en kork. Jag har även "1000 tips och ideér" från ICAförlaget. Vet du till exempel hur man får sin dammvippa att hålla formen? Man trär en tom hushållspappersrulle på den. Jag bjuder på det tipset.

Anna sa...

Haha, soppor, wtf?
Jag kan annars tipsa dig om ett universalfläckborttagningsmedel (alfapeta det om du kan!) som heter linoljesåpa. Typ hundra gånger mer effektiv än vanlig gulsåpa men ändå så mild att man kan använda den som handtvål.

OCH (inte att förglömma) använder du den i ditt fotbad behöver du aldrig fundera på fläckar från liktornskräm.

http://www.gysinge.nu/products/Linoljes%E5pa%2C-flytande.html

Vintagesmulor sa...

Lina: Åh, tack! Fan vad snällt. :) Och jäklar vilka tips! Vet inte hur ofta jag funderat över hur jag ska kunna förvara mina tändstickor på ett smidigt sätt. Eller hur många gånger jag gråtit över min formlösa dammvippa! Du är en problemsolver av rang, Lina.

Anna: Ohh bra tips! Det tackar vi för. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad liktorn är. Tycker det låter så jävla läskigt att jag inte vågar googla. Men aiight, fotbada med linoljesåpa - check!

Ullis sa...

haha du vet vilken grammatiknazi jag är och KAN typ inte stava fel.. MEN.. här kommer en bekännelse.. en sak jag alltid måste fundera på är "streck" och "sträck" :D:D:D en sån sjuk grej!! tror alla har nån sån sak de har svårt för.. syrran har O vs Å.. typ.. hov, håv.. :D

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Vilken praktisk liten bok!

Vintagesmulor sa...

Ladyn: Streck och sträck ÄR klurigt! Måste också alltid tänka på det och skriver ändå fel ibland.

Glamour och fläskpannkaka: Jamen eller hur! Känns dock som att man säkert kan hitta det mesta på internet, men jag gillar ändå tanken på att ha en fläckborttagnings-bok. Ett lexikon att vända mig till vid behov.

Maggie sa...

HAHA! Basta inlagget :D