tisdag 13 april 2010

Allow Mobbning.app?

Igår postade en kompis en grej på min vägg på Facebook. Inget ont till dig som gjorde det, jag vet att du är snäll uti fingerspetsarna! Men. Det stod så här: "dina kompisar har svarat på frågor om dig, klicka här för att få se!". Jag klickade och fick allowa någon application (hatar att göra det, jag tror alltid att den direkt kommer börja skicka massa idiotiska kedjebrev till alla jag känner) och kom vidare till själva sidan.

Där stod en lång lista med massa olika frågor om mig. Och bredvid stod svaren som folk (det antyddes att det var många) gett. Det var ja- och nej-frågor och svaren varierade.

Do you think Frida is a good kisser? NO
Do you think Frida has a cute profile picture? NO
Do you think Frida is attractive? NO
Are you embarassed to be around Frida? YES


Jag vill inte veta om folk tycker att jag är ful och tjock och hjulbent och gråbent och enbent. Jag har inte frågat! Så varför får jag svaren (om än anonyma) slängda i mitt ansikte?

Man fick alltså inte se vem som sagt vad. En del av svaren var "snälla" (Has Frida made you laugh? Yes ...........), en del var taskiga (se ovan). För att få se vem som svarat vad skulle man spela nåt jävla spel och spara ihop credits. Sen kunde man KÖPA facit, en fråga i taget.

Nu skulle jag leta upp den där app:en, för att ta screenshots så ni fick se. Men jag hittar den inte! Hittade dock något liknande. Där var de inte lika "smarta", för där ser man inga svar heller, utan man måste köpa dem också. Vilket gör att man kan inbilla sig att alla svarat snällt. För vem svarar att någon av ens vänner är ful i ett jävla facebook-quiz? Antingen tror man att quizen är kopplad till en lögndetektor eller så är man bara en mobbare.

Aja, här är en screenshot av den här andra app:en, inte lika taskiga frågor här dock:



Man kunde f. ö köpa svaren med riktiga pengar. Haha!



Alltså, sammanfattningsvis är det så här: dina vänner sitter glatt och säger att du har hängröv och dålig andedräkt och ser ut som en kompost i fejan. Men vill du veta VEM så får du betala för det! Well where the fuck do I sign up!?

Puss.
/F

10 kommentarer:

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

Men uuuusch! :-S :-(

Jävla skitidéer folk får ibland. Är du ens säker på att det är dina kompisar som svarat? Kanske är någon färdig robotgrej bara för att provocera dig?

Det jag särskilt inte fattar med FB är hur de kan be en om tillgång till "din och DINA VÄNNERS profilinformation m.m." för att fungera. Som om jag skulle ha rätt att ge tillstånd till det! BLÄ.

Och nu är vi alla därinne och knappt någon vet varför och inte kan man gå ur heller.

plavo sa...

Mja. Är det inte nåt random utskick med random svar då? Låter helt stört. Usch vad ledsen jag hade blivit om jag hittade nåt sånt som mina "vänner" duttat i att man var en fulrunkad skitsäck med grisnäsa och hängbuk. Vägra sånt där! Själv fick jag nån gruppinbjudan där man skulle se hur man såg ut om tio år. Slutade med att jag själv hade bjudit in alla mina vänner, fast jag inte gjort ett jota. Så FB-mupperier kan dra åt helvete!

Du är för övrigt den sötaste jag vet. Ingenting annat.

Vintagesmulor sa...

Maria-Thérèse: Jo alltså, jag googlade direkt efter jag varit inne där för att se vad andra tyckte, och då såg jag att en del av svaren kan vara fejk. Vilket gör det hela ännu sjukare.

Och ja, jag vågar inte trycka på ett skit på facebook, rätt vad det är har man skänkt bort kusinens njure och 10% av lönen + skickat ut tiggarmail till alla man känner, bara för att man ville se vad ens alvbarn kommer heta.

Plavo: HAHA! Det fanns ingen fråga som var "Tycker du att Frida är en fulrunkad skitsäck med grisnäsa och hängbuk?" som tur var. Fast det hade jag nog gillat mer, skön formulering. Betydligt härligare än typ: "E Frida ful? JA.".

Maria-Thérèse ~ www.afiori.com sa...

P.S. Jag kom på nu att jag fick massa IQ-testutmaningar förut, att den och den hade X i IQ och ville utmana mig... så jag frågade en av dem direkt och han är ungefär en av de minst intresserade jag vet inom det området. Fejk fejk fejk, hänt med fler saker också.

plavo sa...

Det är dock INTE fejk om ni får brev och applikationer om hur jävla vackra, fantastiska och framgångsrika ni är. Samt vilken typ av förlossning ni skulle vara i det antika Grekland; vaginal och smidig, akut eller planerat kejsarsnitt? Its all true, and its scary...

:O

Hittar jag någon som fyllt i den där mobbningsenkäten så kommer jag göra 2000talets fläskigaste diss: Remove friend? Yes box mama.

Vintagesmulor sa...

Maria-Thérèse: Alla dessa IQ-test.. Man borde bli underkänd om man ens går in på sidan som har testet! "Välkommen till testet. FAIL!".

Plavo: Nej, när det står att kändisen jag är mest lik är Angelina Jolie är det sant. Det fattar väl vem som helst!

Remove friend? Oh no you didn't!!

Billie sa...

Jag tycker det där är så jävla sjukt. Jag vill inte ens se vad folk svarar och det skulle aldrig falla mig in att svara på såna frågor om mina vänner (eller nån annan heller för den delen).

Snacka om att utnyttja paranoia och dålig självkänsla hos folk.

amanda löwenberg sa...

Hej!
Vilken fin kommentar du lämnade på min blogg! Jag blev jätteglad! Du e så snäll, det gjorde verkligen min dag!

in cell sa...

hatar när folk tycker att man är enbent.

Vintagesmulor sa...

Amanda: Du är väl för go! :)

in cell: Jag vet. Men vad ska man göra, det är fritt land..