torsdag 15 juli 2010

Solsting and the police.

Då sitter man i en skinnsoffa i Spånga och svettas, istället för att sitta i en tygsoffa i Solna och svettas. Den här soffan är trasig, ryggen har liksom lossnat från sittdynorna, så det är ett gap där. Lutar man sig för mycket bakåt kanske man åker ner där och aldrig kommer tillbaka. Dödsgapet i Spånga! Beware. Är jag inte tillbaka om två timmar kan ni skicka polishundarna efter mig. Låt dem lukta i stjärskåran på valfri kommunaltrafiksgubbe, så får de upp spåret på mig!


Alla pratar om det. Alla har en åsikt. Folk bråkar om det, fistfights utbryter i ica-kön, familjer splittras. Folk slåss med sina borde:n och säger till sig själva att imorgon, då. Det handlar om vädret förstås.

Alla status-uppdateringar på facebook handlar om vädret, ungefär 70-30 till fördel för de som är PRO-SOL. De som är ANTI-SOL sitter i mörklagda rum med rinnande gothmascara och säger saker som: "Tänk, om bara några månader kommer det regna snöblandat regn och vara nollgradigt... LÄNGTAR!!" De får två likes och två "Nämen tyst med dig!!!".

Såg på Fredrik Lindströms nya program på svtplay. Första avsnittet handlade en del om klimat och väder, och han pratade om det faktum att svenskar känner sådan press att ta tillvara på sommaren. Och det kan vi väl alla relatera till nu när det varit sån fantastisk sommar. Överallt ser man stressade föräldrar som stuvar in Ella och Hugo och Tindra huller om buller med en halvdöd hundvalp och åtta uppblåsbara madrasser i kombin. Det skas ut till stranden och tvångsmysas. Sommaren måste UTNYTTJAS! Inte avnjutas.

Jag är inte bättre själv. Jag älskar visserligen att bada och simma, ligger i vattnet tills jag antar russinskepnad och vägrar ändå gå upp. Men samtidigt orkar jag inte åka kommunalt i fyra timmar varje dag för att få en liten sandplätt och lite nerkissat vatten att svalka mig i. Så då blir det så här, som det är nu. Sitta i en soffa i Spånga och svettas ur varje por. Och egentligen är det helt lugnt med mig, jag är halvledig och jag har tillgång till svärföräldrarnas ugn, alltså kan jag baka något. Vi har filmer, våra laptops och en uteplats att sitta på. Jag kan spela Spindelharpan och lyssna på musik och dricka ramlösa och äta chili con quorn till svetten svider i ögonen.

Och ändå. Den där rösten som viskar, nej säger, nej SKRIIIIIIIIIIIKER inom mig: vad i helvete GÖR du?! Det är den finaste sommaren i mannaminne, vem vet hur länge den håller i sig? Och då har du slösat bort massa findagar på att sitta inomhus vid en dator. IDIOT! UUUUT!

Den där rösten har nog alla svenskar inom sig. Sommaren är som en kunglig gäst vi ska välkomna med öppna famnar och insmorda ryggar. Att sitta inne när sommaren behagar visa upp sig är som att inte öppna dörren när kungen ringer på. Det är ofint och otacksamt, nu när han tagit sig ut i obygden.

Förlåt kungen, men idag får du fan dra hem igen, jag har en patiens att lägga.

PS. Nu händer det grejer i VintageSmulor's webshop! Varor försvinner med läskig fart, så sitt inte och vela över dina favoritvaror, köp dem nu - imorrn kanske de är borta! Här är lite av det som blivit sålt nyligen:

1 kommentar:

amanda löwenberg sa...

Sv: Tack så mycket! Jag ska kolla upp hur lång tid det tar, men inte mer än en timme väll? :D