torsdag 1 juli 2010

Shame:ad av kastrullen.

Idag ville jag se vad Farsta hade att erbjuda i vintage-väg. Skulle ändå dit och hämta en väska jag köpt. Tyvärr tyckte jag inte det var så mycket att hurra för. Kom hem med en bok om textilindustrin, men det var också allt. Rupp hittade tre böcker, men inte heller han blev överväldigad.

Eftersom adrenalinruschen som kommer av en bra fyndtur uteblev, somnade vi på tunnelbanan. Den tog fem år tillbaka in till stan, gah! Jag köpte tre små färskpotatisar på Coop, vilket kändes så jävla ovärt. Men vad ska man göra? Räkan gillar inte potatis och jag äter inte fler till en måltid. Och det är inte gott att spara och värma upp potatis tycker jag.

Att skala och koka tre minimala potatisar känns så ofattbart sorgligt, av någon anledning. Jag vill lägga ner sju till bara för att hävda mig gentemot kastrullen. Hallå, jag är inte ensam! Jag har en hel, frodig italiensk familj vid bordet därborta, hör du inte att de ropar "eeeyyyy" i bästa Sopranos-anda? Eller fem par på parmiddag. Så håll käften kastrulljävel, DU kan vara ensam! Potatisarna suckar och sneglar på varandra, vart fan ä brudarna?

Från det ena till den andra. Just nu lyssnar jag på den här ljudboken, Grannen av Buthler och Öhrlund. En svensk deckare med rätt verkliga karaktärer och spännande intriger. Dummingen är totalt skruvad, men det är ju så dummingar ska vara. En riktig psykopat som plågar katter och kvinnor, men samtidigt lika charmig som Micke Blomqvist upphöjt i två. Läs de andra böckerna i samma serie först, så får du se tragedierna växa fram bit för bit. Och gör som jag, låna streamade ljuböcker via bibliotekets hemsida! Gott gott gott.


Bredvid mig står just nu en stor, vit kopp med te i. Gång på gång sträcker jag mig efter den, tar en klunk och smäller grimaserande ner den på fatet igen. Jag lär mig viss inte att det kallnat för länge sen.

Nu gjorde jag det igen! Vatt dä hell.



Jo justja, några tips från webshoppen också (www.vintagesmulor.se):










3 kommentarer:

Fiat sa...

Men du din lilla räka! Visst åker du omkring på loppisar typ JÄMT? Har du varit i den i Vårberg? Som låg i Skärholmen innan? Sveriges största? Vi har blivit erbjudna visning på en lägenhet i det området och jag har noll koll på vad som händer där. Har du koll?

Potatis är förresten det bästa som finns. När jag bodde i Malmö köpte jag alltid ett kilo potatis på bakfyllan och gjorde potatisbuffé. Mmmmmm... sen ville jag dö i dagarna tre innan suget kom tillbaka och jag gjorde samma misstag igen.

Vintagesmulor sa...

Fiat: Jag har koll på allt! *brattigt leende* Nej men självklart har jag varit på Vårbergsloppisen, annars vore jag ett skam för mitt namn. Den är helt okej och bodde jag närmare skulle jag säkert vara där mycket oftare. Nu blir det en gång i halvåret typ. Det är ju dock främst på helgerna som det är action och fynd kan göras. Och då är det rövmycket folk där. Så det blir inget fin-gående med sambon, om du trodde det. Bunkra upp med vätskebälte och armbågsskydd!

Det finns en del loppisar och sånt på tunnelbanestationerna runt omkring också. Ta ett studiebesök en lördag vettja.

Hahaha, potatisbuffé! Det skulle jag velat se. Det finns knappt något bättre än perfekt kokt potatis. Den bara smälter i munnen, aaaah.

amanda löwenberg sa...

Haha vilket bra inlägg! Älskar den rosa badrocksklänningen!